سه‌شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۵
دلیل خروج سفارش‌های چاپی از سمنان عدم پاسخگویی ناوگان چاپی به نیاز متقاضیان است

به گفته معاون دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سمنان از جمله استان‌هایی است که از ماشین‌آلات مدرن و به‌روز در حوزه صنعت چاپ دچار کمبود در نوع تولید محصولات چاپی بوده و این مسئله در خروج سفارش‌های چاپی به سایر استان‌ها به‌ویژه تهران با توجه به شرایط چاپ آن تاثیرگذار است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در سمنان، در پی انتشار گزارشی از مشکلات صنعت چاپ سمنان در ایبنا (اینجا) که در آن اهالی صنعت چاپ این استان از اینکه «حتی برخی از ادارات این استان هم سفارش‌های چاپی خود را به دیگر استان‌ها از جمله تهران می‌برند و به چاپخانه‌های رسمی استان بهایی نمی‌دهند» گلایه‌مند بودند، دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این باره توضیحاتی ارائه کرد.

علی‌اکبر ابراهیمی، معاون دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در واکنش به دغدغه‌های مطرح شده از سوی فعالان صنعت چاپ استان سمنان، عنوان کرد: استان سمنان به‌دلیل وجود شهرک‌های صنعتی متعدد از جمله استان‌های پُرکار چاپی در زمینه صنعتی است اما اینکه کارهای چاپی از استان خارج می‌شود، به ماشین‌آلات چاپی موجود در استان برمی‌گردد.

وی در توضیح بیشتر اضافه کرد: متاسفانه استان سمنان از جمله استان‌هایی است که در برخورداری از ماشین‌آلات مدرن و به‌روز دچار کمبود در نوع تولی محصولات چاپی بوده و قطعاً این موضوع می‌تواند در خروج کار چاپی به سایر استان‌ها به‌ویژه تهران با شرایط چاپ آن تاثیرگذار باشد.

ابراهیمی‌ گفت: با توجه به شرایط صنعتی استان سمنان، ماشین‌آلات کارگاه‌های چاپی در جلوگیری از خروج کارهای چاپی از استان نیاز به تجهیز مطابق با نیاز روز صنعت را دارد تا پاسخگوی نیاز تولیدکنندگان در حوزه های مختلف باشند و زمینه جذب تمام کارها در استان شود.

معاون دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: قطعاً آنها خودشان به این موضوع واقف‌اند و به نظر می‌رسد با توجه به ظرفیت چاپ استان، در مجموع در تولید کار چاپی خصوصاً بسته‌بندی نیاز به استفاده از ظرفیت سایر استان‌ها است؛ همانطور که بسیاری از استان‌ها با برخورداری از شرایط موصوف، مشکل مشابه این استان را دارند.

وی همچنین با رد آنچه «موازی‌کاری دو وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت و فرهنگ و ارشاد اسلامی در صدور مجوز برای تاسیس چاپخانه در استان سمنان» عنوان شده است، تاکید کرد: قطعاً اینگونه نیست و اگر مجوزی هم توسط وزارت «صمت» صادر شده باشد، مربوط به استقرار و فعالیت کارگاه چاپ صنعتی و در شهرک‌های صنعتی است که از گذشته این منوال بوده و در حال حاضر هم ادامه دارد.

ابراهیمی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: جذب کار چاپی ادارات، وابسته به بازاریابی چاپخانه‌دارها است که باید تلاش خود را در این زمینه انجام دهند و چون کار چاپی ادارات کار افست است، معمولاً چاپ آن در تمامی استانها مهیاست. به‌نظر می‌رسد با همکاری اتحادیه استانی و ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان‌ها با اخذ دستور بالاترین مقام اجرایی استان‌ها مبنی بر عدم قبول فاکتور کارهای چاپی سایر استان‌ها توسط ذی‌حسابیِ ادارات آن استان، زمینه جلوگیری از خروج کارهای چاپی ادارات به سایر استان‌ها فراهم خواهد شد؛ کما اینکه در سفرهای استانی این مشکل توسط مسولان استان‌ها مطرح شد و با طرح این پیشنهاد مورد استقبال مسولان ارشد استانی قرار گرفت.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • داور مستعار ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
    با سلام در مورد وضعیت چاپ افست سمنان، صرف نظر از غیرواقعی بودن گزارش و مدرن نبودن ماشینهای چاپ در استان سمنان و عدم امکان انجام سفارشهای متنوع، دلیل دوم اما اصلی ارسال سفارشهای چاپی به تهران یا قم و مشهد، گران بودن نرخ چاپ در سمنان تا دو و حتی سه برابر چاپخانه های تهران است، بخصوص توسط چاپخانه ای که شش هفت سال بیشتر سابقه چاپ ندارد و هیچ تظارتی هم توسط تعزیرات یا ارشاد نمیشود. سمنان دو چاپخانه افست فعال بیشتر ندارد. یکی که بسیار گرانچاپ است و هروقت اعتراض کنید میگوید اشتباه شده، دومی هم عیبش این است که سفارشها و مشتریها را به طور گزینشی قبول میکند. اشکال سوم وضعیت دو چاپخانه افست در سمنان، ناآشنایی با فرهنگ و تاریخ چاپ کشور است. یا کاسب بوده اند یا کار تبلیغاتی می مرده اند. برای همین دنبال سفارشهای موردی هستند که مبلغ فاکتور برایشان بی اهمیت باشد.در ضمن چاپخانهخونام و قدیمی امیر سه سال است که تعطیل است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها