سه‌شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۱
برنامه‌های اجتماعی نخبگان سیاسی پاکستان تا پیش از استقلال از هند

کتاب «رهبران و نمادها: از جواهر لعل نهرو تا مودی» به برنامه‌های اجتماعی و آرزوهای نخبگان سیاسی پاکستان تا پیش از استقلال از هند اشاره کرده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «رهبران و نمادها: از جواهر لعل نهرو تا مودی» نوشته کولدیپ نایار KULDIP NAYAR در ۱۸۴ صفحه در ۱۰ ژانویه ۲۰۱۹ توسط انتشارات Speaking Tiger Publishing Pvt Ltd به زبان انگلیسی منتشر شد.

در این کتاب نویسنده تجارب خود را از برگزاری جلسه با زنان و مردانی که سرنوشت شبه قاره هند پس و پیش از استقلال هند را در دست داشتند، روایت کرده و جنبه‌های ناشناخته شخصیت آنها و دید و نگرش آنها به حوادث مهم و سرنوشت ساز هند را آشکار می‌سازد.

به عنوان مثال او عنوان می‌کند که نهرو به صورت مخفیانه درصدد آن بود که دخترش ایندرا گاندی را به عنوان جانشین خود به جامعه هندوستان معرفی کند و یا آنکه ذوالفقار علی بوتو خواستار نخست وزیری کل شبه قاره هند یعنی «هند، پاکستان و بنگلادش» بود. 

نویسنده کتاب خود را با ذکر خاطرات زمان دانشجویی‌اش آغاز کرده و به سخنرانی محمدعلی جناح در سال دوم تحصیل در دانشگاه لاهور اشاره می‌کند. حبیب یکی از همکلاسی‌های کشمیری نویسنده که پیشتر در حزب مسلم لیگ بسیار فعال بود؛ مدیریت برگزاری جلسه را به عهده داشت. در ابتدای امر دانشجویان غیر مسلمان را دعوت کرد اما هنگامی که متوجه شد که دانشجویان در ساعت پایانی بایستی برای ادامه تحصیل به کلاس‌های درسشان باز گردند، آنگاه حبیب از ما و دیگر همکاسی‌هایش تقاضا کرد که برای گوش دادن به سخنان محمد علی جناح در جلسه حاضر شویم. حتی او از دوستان نزدیک خود نیز خواسته بود که در جلسه حاضر شوند.

این اتفاق دقیقاً دو سال قبل از استقلال پاکستان از هند در سال 1945و قبل از خروج نیروهای انگلیسی از هند بود. جناح در سخنان خود بیش از حد معمول خواستار تفکیک مسلمانان از هندوها بود و بر اساس استدلال‌های خود خواستار اختصاص ملتی برای مسلمانان بود تا از طریق آن مسلمانان بتوانند طبق دستورات دین خود و همچنین پوشش و تمدن و فرهنگ خود زندگی کنند.

پس از سخنرانی وی، جلسه پرسش و پاسخ برگزار شد و من دو سوال از پرسیدم که اولی آن این بود که چنانچه دو کشور تشکیل شود و مسلمان کشوری به نام پاکستان را برپا کنند، آنگاه آیا خصومت‌های مذهبی میان آنها باعث شورش و دیگری میان آنها نخواهد شد؟ که او در جواب با اشاره به جنگ‌های میان فرانسه و آلمان گفت این دو کشور برای مدت ها با هم جنگیدند اما هم اکنون در صلح و رفاه با هم زندگی می‌کنند و روابط و تعاملات خوبی با هم دارند. سوال من آن بود که چنانچه کشور سومی به هندوستان حمله کند، آنگاه واکنش پاکستان چه خواهد بود؟ که جناح در جواب گفت: سربازان پاکستانی شانه به شانه با همتایان هندی خود علیه کشور متخاصم می‌جنگند.

این کتاب جذاب و جالب تنها چند هفته قبل از درگذشت نویسنده به اتمام رسید. این کتاب دارای هیجده فصل است که در هر فصل خاطرات نخست وزیران هند به همراه افراد پیشکسوت به رشته تحریر درآورده شده است. 

درباره نویسنده کتاب

KULDIP NAYAR در تاریخ 14 آگوست 1923 در شهر Sialkot در ایالت پنجاب چشم به جهان گشود، در سال 1952 توانست مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته حقوق دریافت کند. او به رشته خبرنگاری نیز علاقه داشت به همین خاطر در مدرسه روزنامه نگاری Medill در ایالات متحده مشغول به فعالیت شد  و پس از آن توانست در دانشگاه Northwestern University  ایالات متحده بورسیه تحصیلی اخذ کند. افزون بر آن او نویسنده و ویراستار سفیر پیشین هند در انگستان نیز بود و در برخی موارد او را دست چپ سفیر نیز نامیده‌اند. نایار همچنین در زمینه صلح بین الملل نیز فعالیت می‌کرد. او در آگوست 2018 چشم از جهان بست.

این خبر را رایزنی فرهنگی ایران در بمبئی هند تهیه و برای انتشار برای ایبنا ارسال کرده است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها