سه‌شنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۸
دراماتورژ، فیلسوف یک گروه نمایشی است

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری گفت: کمپانی‌های تئاتری همواره شخصی را در گروه خود دارند که با عنوان دراماتورژ از ایده تا اجرای هر نمایش را طرح‌ریزی می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، هفتاد و چهارمین نشست مدرسه دراماتورژی قرآن کریم با موضوع راهکارهایی برای دراماتورژی قصه‌های قرآن کریم با حضور کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در مدرسه اسلامی هنر در قم برگزار شد.

کوروش زارعی در ابتدا با اشاره به جنبه دراماتیک قرآن گفت: قرآن کریم تنها کتاب آسمانی است که نزدیک به سه چهارم آن، جنبه نمایشی و دراماتیک دارد. چیزی که در کتب آسمانی دیگر بی‌سابقه است.

وی افزود: خداوند در قرآن کریم در پی آن است که مسیر سعادت را در قالبی نمایشی برای انسان ترسیم کند. همان طور که در آیه 43 سوره نجم می‌فرماید: «و انه هو اضحک و ابکی»؛ و اوست که می‌خنداند و می‌گریاند.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری بخشی از سیره پیامبر و ائمه را در همین راستا بررسی کرد و ادامه داد: طبق برخی روایات نیز در بسیاری از موارد پیامبر اکرم و امیرالمؤمنین (ع) برای تفهیم موضوعات به مخاطبان ماجرایی را با یکدیگر هماهنگ می‌کردند تا با چینش یک طرح جالب به انتقال صحیح مفهوم یاری رسانند. مثال معروف آن هم آموزش روش صحیح وضو گرفتن توسط حسنین (ع) به یک پیرمرد است.
 

زارعی کاربرد اصطلاح دراماتورژی در ایران را دارای نقایص و ابهاماتی برشمرد و یادآور شد: دراماتورژ در ایران مترادف با اقتباس‌گر متن نمایشی است. این فعالیت صرفاً یک بازبینی است. اما دراماتورژ در دنیا به معنای مغز متفکر کارگردان و گروه نمایشی است. کمپانی‌های تئاتری همواره شخصی را در گروه خود دارند که با عنوان دراماتورژ از ایده تا اجرای هر نمایشی را طرح‌ریزی می‌کند. دراماتورژ فیلسوف یک گروه نمایشی است و رد پای او در جای جای اثر دیده می‌شود.

این بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون با طرح این مسئله که ما توانایی این را داریم که از تمام آیات قرآن طرح نمایش داشته باشیم، تاکید کرد: ما در حوزه هنری انقلاب اسلامی به دنبال تمرکز بر چنین آثاری هستیم و امیدواریم بتوانیم از این منبع الهی که سرشار از ایده‌ها و طرح‌های نمایشی است استفاده کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها