پنجشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۸
بازرترین ویژگی لهجه اصفهانی، آهنگ آن است

ایران کلباسی، زبان شناس اصفهانی در آئین تجلیل از خودش گفت: بارزترین ویژگی‌های لهجه اصفهانی آهنگ آن است که با گوش دادن دقیق و یا دستگاه آزمایشگاه می‌توان این آهنگ را متوجه شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اصفهان، آئین تجلیل از ایران کلباسی زبان‌شناس و استاد پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی شب گذشته چهارشنبه، چهارم اردیبهشت ماه با حضور فریده روشن، عضو شورای شهر اصفهان و رضا روحانی، معاون فرهنگی سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی اصفهان برگزار شد.

گرایش اصلی کلباسی در زبان شناسی، گویش شناسی است. گویش‌شناسی شاخه‌ای ‏از زبان‌شناسی است که به بررسی و مطالعه گویشها می‌پردازد.
 
ایران کلباسی در ابتدای این آئین با اشاره به اینکه بیشتر تلاش علمی‌اش در این سالها صرف بررسی زبان، گویش و لهجه شده است، گفت: ‏زبان یک پدیده و نهاد اجتماعی است. بنیانهای روابط اجتماعی بر پایه زبان برنهاده می‌شود. زبان ‏شناسی زبان را اختصاصاً و فارغ از تمام حواشی آن می‌کاود.

این زبان شناس یادآور شد: در تعریف زبان باید بگویم که یک نظام قراردادی است که افراد یک جامعه بر روی آن اتفاق نظر دارند و می‌توانند با آن ارتباط کلامی برقرار کنند. انواع متفاوت بیان زبان، لهجه نام دارد.

وی در ادامه افزود: در گویش، کلمات در کنار تفاوت‌های آوایی در علائم دستوری نیز تفاوت دارند به همین دلیل یک گیلکی با یک ترکمن نمی‌‌توانند با هم ارتباط کلامی برقرار کنند.

کلباسی تصریح کرد: در سابقه مردم اصفهان نوشته شده که مردمان اصفهان نیز به زبان کلیمی صحبت می‌کردند و سپس زبان فارسی جای آن را گرفت در واقع زبان کلیمیان یک زبان ایرانی است.

وی در ادامه گفت: بارزترین ویژگی‌های لهجه اصفهانی آهنگ آن است که با گوش دادن دقیق و یا دستگاه آزمایشگاه می‌توان این آهنگ را متوجه شد. همچنین در لهجه اصفهانی تفاوت‌های صامت و مصوت بسیار دیده می‌شود.

در ادامه آئین تجلیل از ایران کلباسی، بتول علی‌نژاد، استاد گروه زبان شناسی دانشگاه اصفهان گفت: ایران کلباسی بیش از پنجاه سال برای رشته زبان شناسی در ایران تلاش کرده است.

وی در ادامه افزود: امروز متاسفانه شاهد هستیم که بسیاری از خانواده‌ها کودکان خود را مجبور می‌کنند بدون لهجه صحبت کنند در حالی که فرهنگ ما با همین گوناگونی لهجه‌ها زنده است.

علی نژاد ادامه داد: بزرگانی مانند کلباسی که عمر خود را صرف ماندگاری گویش‌ها کرده اند شایسته تکریم هستند و در کنار آن همه ما وظیفه داریم با تحقیق و مطالعه به تداوم این سرمایه ملی کمک کنیم.

یادآوری می‌شود، دكتر ایران كلباسی در سال 1318 در شهر اصفهان متولد شد. وی دارای مدرک دكتری در رشته زبان شناسی همگانی از دانشگاه تهران در سال 1351 است و هم اكنون با 10 کتاب و مقاله در زمینه گویش شناسی شهرهای مختلف ایران عضو هیئت علمی و استاد پژوهشكده زبانشناسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تهران است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها