پنجشنبه ۲۵ مهر ۱۳۸۷ - ۱۲:۳۶
نگاه بازاري به آثار خطاطان، مانع از تعامل است

مدير مسوول نشر تولي گفت: نگاه بازاري برخي ناشران به آثار خطاطان در عرصه مكتوبات به ويژه كتاب‌هاي ديني و مذهبي، مانع از ايجاد تعامل قانوني بين ناشر با طرف مقابل مي‌شود._

محمد هادي اشرفي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، افزود: هنگامي كه يك خطاط نگارش قرآن، مفاتيح يا كتاب‌هاي ديگر حوزه دين و مذهب را برعهده مي‌گيرد، انتظار دارد ناشر به كار او نگاهي حرفه‌اي و ارزشي داشته باشد، در حالي كه در اكثر موارد چنين نگرشي وجود ندارد و اغلب ناشران به كار خطاطي، نگاهي بازاري دارند.

وي ادامه داد: وجود چنين نگرشي باعث ايجاد رقابتي كاذب بين خطاطان براي ارائه كار ارزان‌قيمت و طبيعتا كم ‌كيفيت و همچنين رقابت ناشران براي جذب خطاطاني اين‌چنيني مي‌شود و تمامي اين موارد به كيفيت يك كتاب لطمه مي‌زند.

وي كه تاكنون خطاطي قرآن و مفاتيح را انجام داده و نگارش قرآن با خط خوش در خانواده‌اش يك امر فراگير است، خواستار تصويب قانوني براي حمايت از خطاطان شد تا هنگام تعامل اين قشر با ناشران، حقوق آنها حفظ شود.

اشرفي گفت: يك مولف كار خود را به ناشر مي‌فروشد، اما يك خطاط همه هنر خود را به ناشر عرضه مي‌كند، لذا خريد امتياز اثر به صورتي كه درباره مولف از طرف ناشر انجام مي‌شود، نمي‌تواند در باره خطاط هم كار درستي باشد و ضرورت دارد دست‌كم يك تا دو درصد از حق چاپ اثر را ناشر علاوه بر خريد امتياز، به خطاط بدهد.

وي ادامه داد: از انصاف به دور است كه ناشر پس از دادن پولي بابت خريد امتياز كار يك خطاط، سال‌هاي متمادي به انتشار قرآن، مفاتيح و كتاب‌هايي ديني و مذهبي بپردازد و درآمدي بسيار بالا از اين راه داشته باشد و خطاط به آنجه از نظر مالي لياقت دارد، دست پيدا نكند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط