چهارشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۶
کپی‌برداری از یک ایده لزوماً ایرادی ندارد

سلسله نشست‌های نقد و بررسی کتاب کودک و نوجوان با عنوان «رنگین کتاب» با نقد کتاب «دوران زندگی» اثر حاتم ابتسام در سالن سوره حوزه هنری استان قم آغاز شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، نخستین جلسه از سلسله نشست‌های نقد و بررسی کتاب کودک و نوجوان با عنوان «رنگین کتاب» با نقد کتاب «دوران زندگی» اثر حاتم ابتسام در سالن سوره حوزه هنری استان قم با حضور محمدحسین عاملی مجری کارشناس برنامه و زهرا عبدی نویسنده و منتقد ادبی آثار کودک و نوجوان و جمعی از علاقه مندان برگزار شد.
 
محمدحسین عاملی در ابتدای این نشست به معرفی کتاب «دوران زندگی» پرداخت و گفت: این کتاب به زندگی پیامبران از آدم تا حضرت خاتم (ص) می‌پردازد و نوشتار کتاب مشابه آیات قرآن است؛ جملاتی که سطر به سطر پشت هم می‌آیند و قصه را شکل می‌دهند.
 
عاملی در مورد قابلیت‌های این کتاب یادآور شد: کتاب «دوران زندگی» در دو چاپ رنگی و آکاردئونی راهی بازار نشر شده و نمونه دیگر با نقاشی‌های سیاه و سفید به صورت لاین به چاپ رسده است که قابلیت رنگ‌آمیزی دارد.
 
در ادامه نشست حاتم ابتسام نویسنده کتاب «دوران زندگی» با اشاره به اینکه برخلاف تصور رایج کار سفارشی را کار بدی نمی‌دانم، گفت: بسیاری از کارهای خوب دنیا در حوزه کتاب و سریال سفارشی‌اند؛ سفارش دهندگان کتاب نمونه کتاب را نمایشگاه روسیه با کیفیتی پائین دیده‌ بودند که به تاریخ مسیحیت می‌پرداخت و تیراژی نزدیک به 1 میلیون نسخه داشت. با ایده این کتاب و با موضوع زندگی پیامبران کار به بنده سفارش داده شد که با افتخار پذیرفتم.
 

ابتسام درباره نگارش کتاب و شکل کار که به فرهنگ هنری ایران و پرده‌خوانی نزدیک است، توضیح داد: این کتاب در واقع پرده‌ای‌ است مملو از تصاویر پیامبران. در این کتاب به این سوال پاسخ می‌دهیم که پیامبران برای ظهور منجی بشریت چه کرده‌اند؟
 
زهرا عبدی نویسنده و منتقد ادبی آثار کودک و نوجوان در ادامه به نقد و بررسی این اثر پرداخت و تصریح کرد: معمولا در کلاس‌های آموزش داستان‌نویسی، عناصر داستان گفته می‌شود اما اثر داستانی خوبی خلق نمی‌شود مگر اینکه اندیشه‌ای پشت کار باشد. در مورد این کتاب ایده و اندیشه خوبی وجود دارد.
 
وی در ادامه با اشاره به کپی‌برداری ایده این کتاب از نمونه‌ا‌ی مشابه نیز افزود: اینکه ایده‌ای گرفته شود و بومی شود، اتفاقاً خوب است و کپی گرفتن لزوماً ایرادی ندارد. فقط در زمینه کتاب زندگی پیامبران و آثار مذهبی باید دقت کرد که اولین رسالت کتاب کودکان لذت بردن در کنار آموزش است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها