یکشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۰
عرضه پنج عنوان کتاب در حوزه مطالعات زنان در نمایشگاه کتاب تهران

انتشارات تیسا امسال پنج عنوان کتاب در حوزه مطالعات زمان در نمایشگاه کتاب تهران عرضه می‌کند.

مریم سعادتی مسئول واحد تولید انتشارات «تیسا» در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره جدیدترین آثاری که این واحد انتشاراتی در سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه می‌کند عنوان کرد: در سی و دومین دوره از نمایشگاه کتاب تهران این نشر 5 عنوان کتاب در حوزه مطالعات زنان را در اختیار علاقه‌مندان این حوزه عرضه قرار خواهد داد.

مسئول واحد تولید انتشارات «تیسا» ادامه داد: یکی از این عناوین، کتاب پرطرفدار «زنان سبیلو و مردان بدون‌ریش: نگرانی‌های جنسیتی در مدرنیته ایرانی» از افسانه نجم‌آبادی است که در این کتاب نشان می‌دهد چگونه جنسیت و تمایلات جنسی همپای مدرنیته در ایران دچار تغیر و تحول شده است.

وی یادآوری کرد: با توجه به افزایش میزان علاقه‌مندان این کتاب قرار بود جلد دوم این کتاب توسط این انتشارات منتشر شود که در نهایت نتوانست مجوز نشر بگیرد. 

به گفته سعادتی، کتاب «بازخوانی خشونت‌پذیری زنان ایرانی» اثری منتشر شده از سوی این نشر است که تحلیل انسان‌شناختی رمان کلیدر از وجه فرهنگی است و تنها از یک زاویه به رمان کلیدر نظر انداخته است. دانشجویان جامعه‌شناسی و روان‌شناسی اجتماعی با مطالعه این اثر روش غور کردن در درون متون را مشاهده کرده و برای رفع مشکلات جامعه از متون کلاسیک راهکار بیرون خواهند کشید.

وی با اشاره به کتاب «زنان و کیفیت زندگی؛ با نگاهی به کیفیت زندگی زنان در شهر» نیز توضیح داد: این اثر از جمله معدود مطالعات در زمینه کیفیت زندگی زنان در شهرها است که فریبا سیدان در این کتاب مطالبی درباره جنسیت و کیفیت زندگی عدالت جنسیتی و توسعه پایدار، سرمایه اجتماعی و کیفیت زندگی زنان نگاشته است. نویسنده این کتاب به بررسی ویژگی‌های جنسیتی کیفیت زندگی زنان و زندگی شهری، تجربه و ادراک زنان از کیفیت زندگی در فضای شهری، نیازهای عملی و استراتژیک زنان در فضاهای شهری و درک و تجربه زنان از تردد در معابر و استفاده از حمل‌ونقل شهری و دیگری و مشکلات و مسائل زنان در جامعه امروزی ایران پرداخته است.

سعادتی در ادامه بیان کرد: «مدیران منزوی بررسی چگونگی حضور زنان در مدیریت شورا یارها» از جمله‌ کتاب‌هایی در حوزه زنان است که از سوی این نشر در نمایشگاه عرضه می‌شود. سهیلا خلجی در آن به مروری بر آمار مربوط به منتخبین زن در ادوار گذشته انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا نشان از افزایش مداوم تعداد زنانی دارد که برنامه‌ها و مباحث مطرح‌شده از سوی او مورد اقبال رأی‌دهندگان در شهرها و روستاهای ایران پرداخته است.  

وی در پایان گفت: «زنان داوطلب در مواجه با بلایای طبیعی» نیز کتاب جدید دیگر این انتشارات اثری از آرمین امیر، مریم نخساز، فرحناز است. این کتاب تلاش دارد تا به پرداخت به آسیب‌پذیری اجتماعی تابعی از نسبت قرارگیری مردم در معرض خطر، تلاش‌‌های صورت‌گرفته برای کاهش خطر، دسترسی به منابع اصلی مورد نیاز برای پیش‌بینی، کنارآمدن با بهبودی از تأثیرات مخرب بلایای طبیعی است. بیشتر مردمی که در مکان‌‌های پرخطر زندگی می‌کنند، مجبور به زندگی در نزدیکی آتش جنگلی‌ اندونزیا یا زیر یک کوهِ در حال ریزش از زباله در مانیلا هستند و کنترلی بر وضعیت زندگی‌ خود ندارند؛ فقرا به دلیل اختیارات اجتماعی محدود و منابع قابل بازیابی کمتر، زندگی و شغل خود را از دست می‌دهند.




 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها