چهارشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۱
ارائه کتابی نایاب از حسین مکی درباره دکتر مصدق در نمایشگاه

«دکتر مصدق نگین سیاست ایران و نطق‌های تاریخی او» مجموعه نطق‌های مصدق در مجالس پنجم و ششم شورای ملی را شامل می‌شود و برای نخستين بار در سال 1324 منتشر شده بوده است. دو چاپ دیگر این کتاب در سال‌های 1358 و 1364 ارائه شده بودند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) چاپ تازه کتاب نایاب «دکتر مصدق و نطق‌های تاریخی او» نوشته حسین مکی با نام «دکتر مصدق نگین سیاست ایران؛ و نطق‌های تاریخی او» به وسیله انتشارات جاویدان منتشر شد.

حسین مکی نویسنده این کتاب از یاران اولیه دکتر محمد مصدق در نهضت ملی شدن نفت بود که پس از مدتی راه خود را از او جدا کرد. مشهورترین تالیف او کتاب 8 جلدی «تاریخ بیست ساله ایران» است. حسین مکی در زمره معترضان انتخابات دوره ۱۶ مجلس به همراه محمد مصدق و جمعی از مدیران جراید در کاخ شاه متحصن گردید، همچنین به عنوان مخبر کمیسیون نفت در همین دوره انتخاب شد و در سال ۱۳۲۸ به جبهه ملی پیوست و با سمت دبیر آن حزب در ملی شدن صنعت نفت فعالیت کرد.

در دولت مصدق به عنوان یکی از اعضای هیئت خلع ید، از شرکت سابق نفت برگزیده شد و برای تحقق این امر عازم خوزستان شد و پس از سه ماه مسئولیت امور عمرانی خوزستان را بر عهده گرفت و در ۱۳۳۰ همه تابلوهای شرکت نفت ایران و انگلیس را پایین آورد و پیام تشکری از دکتر مصدق دریافت کرد.

وی در همین هیئت برای دستیابی به اهداف نهضت ملی به خارج از کشور رفت. او در شمار افرادی بود که تهدید به جلوگیری از صادرات نفت ایران کرد و به همین علت روزنامه‌ها به او لقب «سرباز فداکار وطن» دادند.

مکی در دوره ۱۷ مجلس شورای ملی نیز به عنوان نماینده اول از تهران انتخاب شد. بعد از واقعه ۳۰ تیر ۱۳۳۱ فاصله او از دکتر مصدق بیشتر شد و با آیت‌الله کاشانی و بقایی به همکاری پرداخت. با این همه در شهریور ۱۳۳۱ بنا به دعوت بانک جهانی از سوی دکتر مصدق عازم آمریکا شد تا حمایت بانک جهانی را از موضع دولت ایران در مسئله نفت به دست آورد.

در ۱۶ فروردین ۱۳۳۲ به همراه قائم مقام‌الملک رفیع و عبدالله معظمی جزء هیئت هشت نفری از سوی مجلس مأمور شد تا از یک سو بین دکتر مصدق و شاه و از سوی دیگر میان مصدق و آیت‌الله کاشانی آشتی برقرار سازد. در همین زمان به پیشنهاد دکتر مصدق از سوی شاه نامزد وزارت دربار شد که مکی نپذیرفت.

در روز اول شهریور ۱۳۳۲ مکی طی نامه‌هایی خطاب به شاه و نخست‌وزیر محاکمه دکتر مصدق را در دادرسی ارتش خلاف قانون دانست و متذکر شد مصدق بایستی طبق قانون محاکمه وزراء تحت تعقیب قرار گیرد. در ۲۵ شهریور ماه طبق تصویب‌نامه هیئت وزیران به عضویت شورایعالی نفت انتخاب شد.

در سال ۱۳۳۴ به دنبال سوءقصد به حسین علاء، دادرسی ارتش، پرونده قتل رزم آرا را مورد رسیدگی قرار داد و عده‌ای در حدود ۲۲ نفر بازداشت شدند که از جمله بازداشت شدگان حسین مکی بود و مدت زندانیش قریب یک ماه طول کشید. او که در انتهای دهه 30 از سیاست فاصله گرفته بود و بیشتر به تحقیقات تاریخی می‌پرداخت، در سال 1378 در اثر بیماری سرطان درگذشت.




«دکتر مصدق نگین سیاست ایران و نطق‌های تاریخی او» مجموعه نطق‌های مصدق در مجالس پنجم و ششم شورای ملی را شامل می‌شود و برای اولین‌بار در سال 1324 منتشر شده بوده است. دو چاپ دیگر این کتاب در سال‌های 1358 و 1364 ارائه شده بودند. نطق‌هایی که از مصدق در این کتاب گرد آمده نشان می‌دهند که او همیشه یک شیوه داشته و آن مواجه شدن با خطر در راه ایران بوده است. 

کتاب دكتر مصدق نگين سياست ايران و نطق‌های تاریخی او  نوشته حسين مكی را انتشارات جاويدان در قطع وزيری و ۴۵۴ صفحه با جلد گالینگور و قیمت ۷۵۰۰۰ تومان در سال 1398 به بازار ارائه کرده است. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها