دوشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۷
آیا کورش مصداق ذوالقرنینِ در قرآن و تورات است؟

«کورش؛ یا ذوالقرنین تورات و قرآن» اثری است که در آن ابوالکلام آزاد استدلال‌هایی را در زمینه یکی بودن کورش و ذوالقرنین مطرح کرده است. این استدلال‌ها به ویژه در نیمه اول قرن جاری توجه بسیاری از پژوهشگران حوزه تاریخ و الهیات در ایران را به خود جلب کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ نشر نی به زودی اثر کلاسیک مولانا ابوالکلام آزاد درباره کورش را با ترجمه‌ای تازه منتشر خواهد کرد.

کتاب «کورش؛ یا ذوالقرنین تورات و قرآن» اثری است که در آن ابوالکلام آزاد استدلال‌هایی را در یکی بودن کورش و ذوالقرنین مطرح کرده است. این استدلال‌ها به ویژه در نیمه اول قرن جاری توجه بسیاری از پژوهشگران حوزه تاریخ و الهیات در ایران را به خود جلب کرده است.

این کتاب را مسلم زمانی و علی‌اصغر قهرمانی مقبل ترجمه کرده‌اند. پیش از این در سال 1342 ترجمه دیگری از همین کتاب با ترجمه محمدابراهیم باستانی پاریزی ارائه شده بود. 



در پیشگفتار این کتاب چنین آمده است: «مسئله‌ «ذوالقرنین» موضوع پیچیده‌ای است که از دیرباز مورخان و مفسران را سرگشته و سردرگم کرده است. این نام در کتاب مقدس و قرآن کریم آمده است؛ قرآن کریم او را یکی از پادشاهان کهن می‌داند و از وی به نیکی یاد می‌کند. حال، پرسش این است که این پادشاه کیست، نامش از کجا بر زبان‌ها افتاده، برای چه چنین لقب شگفت‌آوری گرفته، و چه اندیشه‌ای پشت این لقب بوده است؟

آیا در حقیقت پادشاهی با این لقب وجود داشته است؛ یا ماجرای او صرفاً افسانه‌ای از افسانه‌های پیشینیان است؟ در طول تاریخ پاسخ‌های متفاوتی به این پرسش داده شده و مصداق‌های متعددی برای این لقب معرفی شده است. در سده‌ی معاصر، مولانا ابوالکلام آزاد، متفکر بزرگ هند، با مستندات تاریخی، کورش را مصداق ذوالقرنینِ مذکور در قرآن و تورات می‌داند و به این پرسش تاریخی پاسخی مستدل می‌دهد؛ نظریه‌ای که مفسر بزرگی چون علامه طباطبائی نیز آن را پذیرفته است.»

کتاب «کورش؛ یا ذوالقرنین تورات و قرآن» نوشته ابوالکلام آزاد با ترجمه مسلم زمانی و علی‌اصغر قهرمانی در 235 صفحه و با قیمت 28000 تومان به زودی از سوی نشر نی منتشر خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها