یکشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۰
تجدید چاپ کتاب‌های قدیمی گران تمام می‌شود/ توزیع کاغذ دولتی مسکن زودگذر است

دست ناشر در بازنشر کتاب‌ها بسته است؛ برای مثال نمی‌توانیم بخشی از کتاب‌هایی که در سال‌های گذشته چاپ می‌کردیم، تجدید چاپ کنیم، چراکه مردم توانایی خرید کتاب با قیمت بالا را ندارند.

محمد دهدشتی، مشاور فرهنگی انتشارات امیرکبیر در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره شرکت در این دوره از نمایشگاه کتاب با وجود تاثیر افزایش قیمت کاغذ، زینک و دیگر مواد لازم برای تهیه کتاب، گفت: همه این‌ها مانند آسمان، ناشران را پوشش می‌دهند. تاثیر کمبود این مواد به دو شکل بروز می‌کند. یکی شرایط عمومی که همه ناشران را تحت تاثیر قرار می‌دهد و این شرایط بر قیمت تمام شده پشت جلد کتاب تاثیر می‌گذارد، در نتیجه تیراژ پایین می‌آید و ممکن است کاغذی که دوست دارید برا ی کتابتان پیدا نکنید؛ تا جایی‌که کتابی  منتشر می‌شود که با سلیقه ناشر هماهنگ نیست. همچنین در اثر کمبود چسب و سلفون کیفیت کتاب پایین می‌آید.
 
دهدشتی ادامه داد: شرایط به صورتی است که از چاپ تعداد زیادی از کتاب‌ها جلوگیری به عمل می‌آید؛ دست ناشر بسته می‌شود و برای مثال نمی‌توانیم کتاب‌هایی که در سال‌های گذشته چاپ می‌کردیم، تجدید چاپ کنیم؛ چراکه مردم توانایی خرید کتاب با قیمت بالا را ندارند. بنابراین شرایط اقتصادی ایجاب می‌کند به سمت چاپ و تجدید چاپ کتاب‌هایی می‌رویم که مطمئن باشیم اکثریت توان خریداری آن‌ها را دارند.
 
به گفته مشاور فرهنگی انتشارات امیرکبیر در این شرایط بازار کتاب کتاب‌های اول مولفان و کتاب‌های تخصصی که نیازهای قشر خاصی را پوشش می‌دهند، از لیست نشر خارج می‌شوند. او توضیح داد: البته منظورم کتاب‌های درسی و منابع نیست که باید حداقل نشر داشته باشد.
 
به گفته دهدشتی، ناشران با تاثیرهای روند کمبود و گرانی مواد سازنده کتاب به صورت کمی و کیفی مواجه می‌شوند؛ او ادامه داد: این روند بر قالب و فیزیک کتاب تاثیر خواهدداشت. در نتیجه در این دوره از نمایشگاه، با قیمت‌های سرسام‌آوری برای کتاب‌ها مواجه می‌شویم از طرفی تیراژ کتاب‌ها پایین می‌آید و می‌بینیم که یک ناشر خوب و معتبر، کتاب‌های خوبی از نظر محتوایی منتشر می‌کند که با روند تولید قبلی هماهنگ نیست.  
 
او ادامه داد: از سال 96 کتاب‌هایی برای انتشار، باقی مانده بود که می‌خواستیم در سال 97 منتشر کنیم، همکاران سعی داشتند با چاپ دیجیتال یا افست این کار را انجام دهند، اما به نتیجه نرسید. با این وجود، 40 عنوان کتاب چاپ اول برای بزرگسالان داشتیم و متوجه شدیم که اگر کتابی را انتخاب کنیم و قرارداد ببندیم امکان این وجود دارد که نتوانیم از عهده تعهدات خود برآییم.
 
دهدشتی با بیان اینکه اتحادیه ناشران برای خروج انتشاراتی‌ها از بحران کمبود کاغذ، مقادیری کاغذ با نرخ دولتی به دست انتشارات رسانده‌است، ادامه داد: تاثیر این عمل فوق‌العاده بود برای اینکه اگر این کاغذها نبودند امکان چاپ خیلی از کتاب‌ها را نداشتیم. اما برخی از ناشران که به قیمت بالا کاغذ خریدند، قیمت کتاب‌هایشان بسیار بالا رفته‌است اما تا جایی‌که من اطلاع دارم بسیاری از ناشران از امکان کمک اتحادیه استفاده کرده اند.  
 
او با بیان اینکه از همکارانش در دیگر انتشارات هم خبر دارد که  نتوانسته‌اند همه کتاب‌هایی که می‌خواستند به نمایشگاه کتاب برسانند، توضیح داد: توزیع کاغذ با نرخ دولتی مثل مسکنی بود که مشکل را به طور کلی حل نکرد. امیدوارم مسئولان ارشاد و بازرگانی در این موضوع کاری انجام دهند و مساله کاغذ را به طور کلی حل کنند، در غیر این صورت در زمینه نشر بحران خواهیم داشت.
 
او درباره شرایط واگذاری غرفه‌ها در این دوره از نمایشگاه کتاب توضیح داد: همکاران ما در امیرکبیر به عنوان ناشر بزرگ با اتحادیه تعامل دارند و از این نظر طبق روال سال‌های گذشته کارها خود را انجام داده‌اند که قرار است 27 فروردین‌ماه غرفه را به ما تحویل دهند زیرا غرفه‌های بزرگ باید طراحی و آماده شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها