چهارشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۵
قوی‌تر از سال گذشته در نمایشگاه کتاب شرکت می‌کنیم

صالح رامسری می‌گوید اگرچه توزیع کاغذ دولتی تا حدی به ناشران کمک کرده تا تازه‌های خود را به نمایشگاه بیاورند اما مشکلات فقط کاغذ نیست و هزینه‌های دیگری مانند زینک، سلفون، انبارداری، نیروی انسانی و ... را نیز شامل می‌شود.

صالح رامسری، مدیر انتشارات معین در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره وضعیت کاغذ و تاثیر آن بر روند چاپ کتاب گفت: برای بسیاری از کتاب‌ها باید تجدیدچاپ صورت بگیرد تا جامعه بتواند از آن‌ها استفاده کند، اما به دلیل کمبود کاغذ در بسیاری از موارد این درخواست‌ها انجام نمی‌شود.

رامسری با بیان اینکه انتشارات معین امسال قوی‌تر از سال‌های گذشته در نمایشگاه کتاب شرکت می‌کند، ادامه داد: در ماه‌های اخیر، از طریق تعاونی آشنا، کاغذ توزیع شد. این مقدار کاغذ ایده‌آل نبود اما به این وسیله توانستیم 27 عنوان کتاب با تیراژ محدود منتشر کنیم، که پنج کتاب تازه‌های نشر بود. به هر حال برای بقا تیراژ را پایین آورده‌ایم.

به گفته مدیر انتشارات معین هر سال تا بهمن‌ماه وضعیت ثبت‌نام برای غرفه‌های نمایشگاه مشخص می‌شد، این در حالی است که تا اسفندماه او از متراژ غرفه این دوره از نمایشگاه بی‌اطلاع بوده است.

رامسری ادامه داد: در این شرایط اصلا نمی‌توانم برای نمایشگاه برنامه‌ریزی کنم. متراژی که به غرفه معین تعلق می‌گیرد باید به صورتی باشد که بتوانیم از مهمان‌هایی مانند هوشنگ مرادی کرمانی، ژاله آموزگار و نویسندگان بزرگ این نشر دعوت کنیم تا امکان گفت‌وگوی نویسندگان با مخاطب وجود داشته باشد.

رامسری در ادامه از کوچک بودن غرفه نشر خود گلایه کرد و گفت: در حالی به معین غرفه کوچک می‌دهند که برای مثال در دوره‌های گذشته غرفه‌های اطراف، تا روز دوم و حتی سوم هم شروع به کار نمی‌کردند.

به گفته رامسری نمایشگاه کتاب می‌تواند کاری کند تا وجهه بین‌المللی ایران تقویت شود. او ادامه داد: به این وسیله می‌توانیم نشان دهیم که در ایران فعالیت‌های فرهنگی شکل می‌گیرد، این در حالی است که به نظر می‌رسد به این مساله چندان توجهی نمی‌شود.
 
بخش‌های خاکستری یک حرفه
به گفته مدیر انتشارات معین شرایط چاپ و نشر با سال‌های گذشته متفاوت است زیرا در سال‌های گذشته امکان انبار کتاب به مدت پنج سال وجود داشت اما حالا نه. او در این‌باره توضیح داد: امروز اگر کتابی پنج ماه در انبار باقی بماند، ناشر ضرر می‌کند. همواره صحبت درباره کاغذ ادامه دارد اما علاوه بر کاغذ، مساله نیروی کار، زینک، سلفون و دیگر موارد در صنعت نشر از اهمیت بالایی برخوردار است.

مدیر انتشارات معین تنها مشکل را به مساله کاغذ و زینک محدود ندانست و ادامه داد: چند کتاب آماده، فیلم و زینک شده را برای کسب مجوز به وزارت فرهنگ و ارشاد فرستادم اما هنوز پاسخی دریافت نکردم، این‌ها در حالی است که در برنامه خود داشتم تا این کتاب‌ها را در نمایشگاه ارائه دهیم.

این ناشر در ادامه درباره اینکه کمبود و گرانی سلفون او را برای انتشار کتابی از هوشنگ مرادی‌کرمانی با مشکلاتی مواجه کرده بود و به سختی این کتاب را برای نمایشگاه آماده کرده است، گفت: در اخبار کمتر به مساله سلفون توجه می‌شود. علاوه بر سلفون، تهیه زینک هم از دغدغه‌های ناشران است. قیمت زینک همواره در حال افزایش است تا جایی که اگر زینک بخرم و انبار کنم، سود بیشتری از انتشار به‌دست می‎‌آوردم.

او افزود: این روند خود‌به‌خود در ذهن من موجب شکل‌گیری بیماری خواهدشد. اینها بخش‌های خاکستری یک حرفه است، با پند و نصیحت، کاری پیش نمی‌رود؛ باید عمل کرد. ما باید قبل از حوادثی مانند سیل از آنها پیشگیری کنیم. سبک فکر انبار و عرضه اگر وارد جامعه شود، موجب فجایع زیادی خواهد شد. این‌ها در حالی است که من به عنوان ناشر باید کتاب چاپ کنم تا با سود آن بتوانم نیازهای زندگی خود را تامین کنم.
 
می‌ترسم کتاب پرفروش منتشر کنم
مدیر انتشارات معین گفت: به عنوان یک ناشر می‌ترسم کتاب پرفروش منتشر کنم زیرا به سرعت به دست افرادی می‌افتد تا نمونه‌های آن را منتشر کرده و در سود شریک شوند.

به گفته رامسری گاهی بر روی ترجمه یک کتاب، ویرایشی انجام شده و کتاب با نام مترجم دیگر منتشر می‌شود. او عنوان کرد: در این شرایط قاچاق کتاب حتی غیرقانونی به نظر نمی‌رسد زیرا نام ویراستاری را به عنوان مترجم درج می‌کنند یا اصلا نامی به عنوان مترجم نوشته می‌شود که وجود حقیقی ندارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها