سه‌شنبه ۲۳ مهر ۱۳۸۷ - ۱۰:۰۳
حق مولف ناديده گرفته مي‌شود

به گفته مدير مسوول نشر عقيل كه در حوزه كتابهاي روان‌شناسي فعاليت مي كند، نبود حمايتهاي جدي قانوني از حقوقث ناشر و مولف باعث مي‌شود در جريان تعامل اين دو با يكديگر، حق مولف ناديده گرفته شود.\

فريدون محمدي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، افزود: متاسفانه هيچ نهاد نظارتي قانوني وجود ندارد كه به تخلفات انجام شده در جريان تعامل ناشر و مولف رسيدگي كند. حتي هنگامي كه مولف براي شكايت از ناشر به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي مراجعه مي‌كند، از او مدرك قانوني مي‌خواهند، در حالي كه در اغلب موارد اساسا قرادادي بين ناشر و مولف وجود ندارد كه مولف بتواند بر اساس آن شكايت كند.

اين ناشر حوزه روان‌شناسي، خانواده و ادبيات ايراني افزود: من بارها شاهد بوده‌ام كه يك ناشر براي چندمين بار اثري را چاپ مي‌كند و تنها حق‌التاليف چاپ اول را به مولف مي‌دهد و هر بار هم روي شناسامه كتاب قيد مي‌كند«چاپ اول».

وي ادامه داد: به نظر من وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در كنار مسووليت‌هاي متعدد خود نظير نظارت بر كيفيت كتاب‌، بايد به مشكلات ناشران و مولفان هم رسيدگي كند تا تعامل قانوني لازم بين اين دو قشر ايجاد شود.

محمدي افزود: گاهي عملكرد برخي ناشران به گونه‌اي است كه نه تنها حق مولف خورده مي‌شود، بلكه شان او نيز پايمال مي‌شود. مثلا هنگامي كه نام يك فرد كم‌سواد به عنوان نويسنده يا تدوينگر يك فرهنگ انگليسي به فارسي در كتاب نوشته مي‌شود. به نظر من نوشتن نام فردي كه زحمت توليد يك اثر مكتوب را كشيده است هم جزو حقوق مولفان است كه در جريان تعامل با ناشر بايد رعايت شود.

مدير مسوول نشر عقيل درباره نقش اتحاديه ناشران و كتابفروشان در ايجاد تعامل قانوني بين ناشر و مولف گفت: زماني كه كاغذ به نرخ دولتي از سوي اتحاديه بين ناشران توزيع مي‌شد، اتحاديه نقش خاصي داشت، اما حالا ديگر عملا ما حركت و فعاليتي از اتحاديه نمي‌بينيم كه بتوان به ايفاي نقش از سوي آن در ايجاد چنين تعاملي اميدوار بود.

وي درباره چگونگي رعايت حق مولفان در نشر عقيل گفت: در نشر عقيل از ابتداي تعامل با مولف، ما امتياز اثر را به طور كامل از او مي‌خريم تا تمامي ضرر و زيان كار با ما باشد و حقي از او ضايع نشود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط