یکشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۴
«کرنش به حافظ» در موزه هنرهای معاصر اصفهان

42 نقاشی از آثار هنرمند آلمانی، گونتر اوکر با عنوان «کرنش به حافظ» که خوانشی جدید از شعر این شاعر کلاسیک ایرانی است، در موزه هنرهای معاصر اصفهان به نمایش درآمد.

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اصفهان، این هنرمند آلمانی که در سال 2013 نمایشگاهی با عنوان «زخم‌ها و پیوندها» را در اصفهان برپا کرده بود، این بار با الهام از رنگ آمیزی‌های عرفانی شهر اصفهان و اشعار حافظ تصمیم گرفت کاری نو برای حافظ انجام دهد.

ابتدا قرار بود وی تنها یک کار برای اشعار حافظ انجام دهد اما در نهایت 42 اثر خلق و یکی از آنها به موزه هنرهای معاصر اصفهان اهدا شد. این آثار با نام «بهشت من» نامگذاری شده و به احترام حافظ و ادبیات ایران، هیچ یک از این آثار با قلم‌مو کار نشده و تمامی آنها با استفاده از دست خلق شده‌اند.

معاون، فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در آئین افتتاحیه نمایشگاه «کرنش به حافظ»، گفت: اوکر با شجاعت و خلاقیت خود توانسته خوانش یا تفسیری جدید از آثار حافظ را به تصویر بکشد و همین امر سبب شده تا من با بازدید از نمایشگاه کرنش به حافظ در برابر اوکر، کرنش کنم.

محمد عیدی با اشاره به اینکه دیوان حافظ از جمله متون فاخری است که با امکان فرازمانی و مکانی خود توانسته با امروز و دیروز ارتباط برقرار کند، تصریح کرد: این ویژگی سبب شده تا کارکردهای معنوی آثار حافظ که در دیوان او منعکس است، برای همه نسل‌ها آشکار شود.

وی با بیان اینکه آلفرد لورد تنس، شاعر انگلیسی، امرسون، فیلسوف تعالی گرای آمریکایی و گوته، شاعر آلمانی از جمله هنرمندان بزرگی در جهان بوده‌اند که توانسته‌اند با برقراری ارتباط با اشعار حافظ و اقتباس از آنها خود را در محضر حافظ بیابند، تصریح کرد: حافظ قابلیت زمانی گذشته، حال و آینده را تبدیل به زمان حال و اکنون کرده است به گونه‌ای که تمامی افرادی که در نسل‌های مختلف سراغ اشعار حافظ رفته و می‌روند، می‌توانند معنای اثر را درک و دریافت کنند.

معاون، فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان تصریح کرد: سخن رمزگونه حافظ سبب شده تا در اعصار و اوان مختلف، کند و کاوهای بسیاری برای استخراج معنا و مفهوم اشعار او از سوی بسیاری از بزرگان هنر صورت گیرد که نتیجه این تلاش‌ها نیز منجر به خلق آثار هنری شده است.

وی با بیان اینکه گفت و گوی اوکر با حافظ آن هم با هنر تجسمی خود، از دیدگاهی پساساختارگرایانه صورت گرفته است،ادامه داد: حافظ در شعرهای خود از متنی چندمعنا بهره جسته است. این کار با دریافت نه فقط یک ترجمه از اثر بلکه با توسل به چندین معنا و ترجمه حاصل شده است.

معاون، فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان افزود: اوکر برای اینکه فهم شهودی خود را با خلوص بیشتری به مخاطب عرضه کند هنر خود را بدون بهره بردن از ابزار خلق کرده است. این هنرمند آلمانی توانسته طرحی نو برای گفت‌وگو با حافظ دراندازد و این امکان برای ما فراهم شده تا با دیدن آثار او از منظری هنرمندانه به تماشای دردهای انسانی بنشینیم.

بر اساس همین گزارش، نمایشگاه «کرنش به حافظ» تا 23 فروردین در موزه هنرهای معاصر اصفهان دایر است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها