دوشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۴
روایتی از حال و هوای روزهای جنگ در خوزستان

کتاب «پایتخت درد»، خاطرات محمدمهدی بهداروند از سال‌های جنگ و حال و هوای خوزستان در روزهای مقاومت و آتش و دود است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، «پایتخت درد» خاطرات شفاهی حجت‌الاسلام محمدمهدی بهداروند؛ استاد حوزه و دانشگاه است که به همت مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی قم تدوین و در روزهای اخیر از سوی انتشارات بوستان کتاب به بازار نشر عرضه شد.
 
در بخشی از مقدمه کتاب به قلم محمدمهدی بهداروند آمده است: «دور یا نزدیک! خیلی از ما کودکی و نوجوانی‌مان را با جنگ مشق کرده‌ایم. روزی روزگاری که همین آدم‌های معمولی برای‌مان اسطوره می‌شدند و چقدر دلمان می‌خواست شبیه آن‌ها باشیم. جنگ، ادبیات خود را داشت و ما سعی می‌کردیم لااقل نمره قبولی این واحد را به دست بیاوریم. جنگ در جنوب نقشه، شعله‌ور شده بود و ما با آغوشِ گشوده، مهمانان جنگ را سلام می‌دادیم. سلام به رزمنده! سلام به ایستگاه قطار و سلام به دو کوهه و کرخه... سلام به شادی رفتن و خستگیِ برگشتن. سلام به روزهای اعزام و شب‌های موشک‌باران. سلام به شهری که آسمانش سرشار از ستاره‌های دشمن بود... ما جنگ را نه با تماشای اَبَرمردهای هالیوود که با واقعیت عریان نبردهای تَن به تَن و هواپیماهای دور و نزدیک و رژه تانک و گلوله‌باران از بَر شدیم... و اکنون که آن آتش در هیزم خود سر فرو برده است، گویی ما نبودیم که برای تشییع شهیدانمان دست نداشتیم و برای برگشتن از خطوط مقدم، پای آمدن... موسیقی شب‌های ما آژیر قرمز و سفید بود و پیغام «صدایی که هم‌اکنون می‌شنوید...» و حالا هستند کسانی که می‌آیند و بی‌هیچ شناسنامه‌ای از جنگ، تلاش می‌کنند ما را با جنگ و خوزستان آشنا کنند.»
 
نخستین چاپ کتاب «پایتخت درد: خاطرات شفاهی دکتر محمدمهدی بهداروند» در 416 صفحه با شمارگان یک‌هزار نسخه به بهای 44 هزار تومان از سوی انتشارات بوستان کتاب راهی بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها