شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۴
تورقی بر دفتر زندگی جوان‌ترین شهید جمعه خونین مکه

کتاب «زیباتر از نسرین»، روایتی داستانی از زندگی معلم شهید؛ رقیه رضایی لایه، جوان‌ترین شهید جمعه خونین مكه در سال 1366 را به تصویر می‌کشد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «زیباتر از نسرین»، زندگی داستانی شهید رقیه رضایی لایه، به قلم سهیلا علوی‌زاده به‌تازگی از سوی انتشارات روایت فتح، راهی بازار نشر شده است.
 
شهیده رقیه رضایی لایه، بیست و دوم فروردین 1344 در شهر قزوین به دنیا آمد. تا پایان دوره متوسطه در رشته تربیت‌معلم درس خواند و معلم شد. نهم مرداد 1366 در مکه مکرمه، هنگام شرکت در راهپیمایی برائت از مشرکین، توسط عوامل رژیم سعودی به شهادت رسید. مزار او در گلزار شهدای زادگاهش واقع است.


در مقدمه کتاب می‌خوانیم: «هر انسان، داستانی دارد. داستانی منحصربه‌فرد و پرفرازونشیب که روایتگر تمام گره‌های فرش رنگارنگ بافته شده زندگی اوست که هر روز با گره‌هایی بر تار و پودش، نقشی را آرام آرام به نمایش می‌گذارد. فرش نرم نرم بافته می‌شود؛ گره پشت گره و نقش پشت نقش. اما داستان برخلاف نقش فرش، انتهایش بسته شده نیست. باید صبر کرد و منتظر بود تا داستان، نقش ببندد و سرانجامش به نمایش درآید. هر انسان داستانی دارد. فرشی در حال بافته شدن با نقشه‌ای منحصربه‌فرد و رنگ‌آمیزی خاص که هرکدام محلی برای دیده شدن دارد و زمانی برای ظهور تا مخاطبش را فرابخواند و در چشمش جلوه‌گری کند و هر داستان هم برای مخاطب خاصش روایت می‌شود تا در کنج دلش به یادگار آرام بگیرد.
روایت داستانی زندگی افراد به‌ظاهر کم نام‌ونشان مانند گشت و گذار در لابه‌لای فرش‌های دست‌بافت قدیمی پستوی خانه مادربزرگ است. هریک که به چشم می‌آید زیبایی خاصی را نمایان می‌کند که لحظه‌ای سکوت و حیرت را به همراه دارد. سکوتی شگفت‌انگیز. تجربه‌ای خاص و دلنشین.»
 
نخستین چاپ کتاب «زیباتر از نسرین» در 176 صفحه با شمارگان دو هزار و 200 نسخه به بهای 15 هزار و 500 تومان در سال جاری از سوی انتشارات روایت فتح، منتشر شده است. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها