یکشنبه ۲۱ مهر ۱۳۸۷ - ۱۰:۴۹
مشكل صنعت نشر حل شود، تعامل ايجاد مي‌شود

مديرمسوول نشر آتنا گفت: مشكلات موجود بر سر راه تعامل قانوني ناشر و مولف، ريشه در مسايل اقتصادي دارند و اگر مشكل صنعت نشر كشور حل شود، اين تعامل نيز تا اندازه بسيار زيادي ايجاد خواهد شد.

احمد عباسيه كهن در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، افزود: نوع كالاي توليدي در چرخه كاري مولف و ناشر، به گونه‌اي است كه اصطلاحا «ديرفروش» ناميده مي‌شود، زيرا هرگز به يك كالاي فرهنگي مانند كتاب نمي‌توان مانند كالاهاي مصرفي نگاه كرد؛ كالاهايي كه هم سريع و هم به صورت كامل به فروش مي‌روند. در چنين شرايطي مشكلات متعددي بين ناشر و مولف به وجود مي‌آيد.

وي ادامه داد: حتي در حوزه انتشار كتاب هم تفاوت‌هايي در فروش اين كالاي فرهنگي وجود دارد. مثلا كتاب‌هاي تخصصي، مخاطبان كم‌تري دارند و به نسبت كتاب‌هاي عمومي ديرتر به فروش مي‌رسند و طبيعتا پيامدهاي آن‌ها براي ناشر و مولف بيشتر است.

عباسيه كهن افزود: بايد بپذيريم اقتصاد نشر در ايران با مشكلات متعددي روبه‌روست كه پخش و فروش كتاب فقط يكي از آن‌هاست. بالا بودن و ثابت نبودن قيمت كاغذ، افزايش نرخ خدمات در حوزه چاپ و نشر و ساير مشكلات از اين نوع، بر تعامل ناشر و مولف تاثيرگذار است. در مجموع اگر اقتصاد نشر سامان و رونق بگيرد، تعامل موردنظر بين ناشر و مولف نيز راحت‌تر ايجاد خواهد شد.

وي با اشاره به اين‌كه در بسياري از موارد، هيچ قرارداد قانوني بين ناشر و مولف براي انتشار يك اثر منعقد نمي‌شود، اظهار داشت: هم‌اكنون در اكثر موارد همه چيز به‌صورت توافقي بين ناشر و مولف به امضا مي‌رسد، در حالي كه بايد قراردادها به شكل تخصصي و قانونمند تنظيم شوند.

مديرمسوول نشر آتنا افزود: به نظر من اتحاديه ناشران و كتاب‌فروشان مي‌تواند در ايجاد تعامل قانوني بين ناشر و مولف، نقشي تعيين كننده داشته باشد و مشاوره‌هاي سودمندي به طرفين بدهد.

نشر آتنا كه از سال 1374 كار خود را آغاز كرده است، در حوزه‌هاي تاريخ، مديريت و ادبيات فعاليت مي‌كند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط