شنبه ۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۳
​مصادیق حق و باطل در نهج‌البلاغه چیست؟

کتاب «مصادیق حق و باطل در نهج‌البلاغه» ضمن ارائه تعاریفی از معنا و معیارهای حق و باطل در قرآن کریم و نهج‌البلاغه، به بیان مصداق‌های اعتقادی، اخلاقی، عبادی، اجتماعی، اقتصادی و نظامی حق و باطل در نهج‌البلاغه می‌پردازد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «مصادیق حق و باطل در نهج‌البلاغه» تالیف ناهید زندیه، هفته گذشته از سوی انتشارات قلم اعظم در قم روانه بازار نشر شد. این کتاب در چهار فصل به بیان «کلیات و مفاهیم»، «معیارهای شاخص حق و باطل»، «مصادیق حق در قرآن و نهج‌البلاغه»، «مصادیق باطل در قرآن و نهج‌البلاغه» پرداخته و فصل پایانی را به نتیجه‌گیری و پیشنهادها اختصاص داده است.
 
ازجمله سرفصل‌های کتاب می‌توان به مواردی همچون معنای حق و باطل در قرآن کریم، معنای حق و باطل در نهج‌البلاغه، ظریف بودن مرز بین حق و باطل، موانع شناخت حق، معیارهای شناخت حق و باطل از نظر قرآن، معیارهای شناخت حق و باطل در نهج‌البلاغه، ابزار تشخیص حق از باطل در قرآن، مصادیق حق در قرآن کریم، مصادیق حق در نهج‌البلاغه، مصادیق اعتقادی حق در نهج‌البلاغه، پیامبر (ص)، فضائل امیرالمومنین علی (ع)، اهل‌بیت پیامبر (ص)، مصادیق اخلاقی حق در نهج البلاغه، مصادیق اجتماعی حق در نهج‌البلاغه، مصادیق اقتصادی حق در نهج‌البلاغه، مصادیق نظامی حق در نهج‌البلاغه، مصادیق عبادی حق در نهج‌البلاغه، مصادیق باطل در قرآن، مصادیق اعتقادی باطل در نهج‌البلاغه، مصادیق اخلاقی باطل در نهج‌البلاغه، مصادیق سیاسی باطل در نهج‌البلاغه، مصادیق اجتماعی باطل در نهج‌البلاغه، مصادیق اقتصادی باطل در نهج‌البلاغه و مصادیق نظامی باطل در نهج‌البلاغه اشاره کرد.
 
در چکیده کتاب می‌خوانیم: «جهان آمیزه‌ای از حق و باطل است و باطل به سبب فریب‌کاری و نیرنگ‌بازی، همواره خود را حق مطلق و محض نشان می‌دهد و از این جهت مردم در شناخت حق و باطل در حیرت می‌مانند و دچار اشتباه می‌شوند. آنچه در این مسیر ضروری می‌نماید،‌ شناخت حق و باطل است، زیرا درگیری میان حق و باطل خواه در حوزه حیات فردی و خواه در حوزه حیات اجتماعی انسان، از همان آغاز موجودیت او برقرار بوده است. از این‌رو لازم است معیارهایی در اختیار او گذاشته شود تا به کمک آن‌ها بتواند به‌راحتی حق را بشناسد و باطل حق‌نما را نیز تمیز دهد. حق و باطل از موضوعات اساسی است که در قرآن کریم و سخنان ائمه اطهار (ع) به‌ویژه در نهج‌البلاغه امیرالمومنین علی (ع) به آن پرداخته شده است. شناخت معیارها و مصداق‌های حق و رابطه آن با باطل، مواردی هستند که به آشکار شدن حق کمک می‌کنند.»

نخستین چاپ کتاب «مصادیق حق و باطل در نهج‌البلاغه» در 306 صفحه با شمارگان یک‌هزار نسخه به بهای 20 هزار تومان از سوی انتشارات قلم اعظم در قم راهی بازار کتاب شده است.
 
 

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۳
    خدا را شکر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها