دوشنبه ۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۵
کمبود مطالعه و اندیشه منشا بسیاری از تصمیمات نادرست

عضو هیات علمی دانشگاه یزد با اشاره به اهمیت مطالعه و استفاده از خرد جمعی در تصمیم‌گیری‌ها، گفت: کمبود مطالعه و اندیشه، منشا بسیاری از تصمیمات نادرست است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در یزد، محمد خدادادی، عضو هیات علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه یزد در نشست کتابخوان در محل این دانشگاه، گفت: امروز ما می‌توانیم با مطالعه و استفاده از اندیشه بسیاری از مشکلات در جامعه را کاهش دهیم.

وی افزود: بسیاری از سوالاتی همچون ما چه کسی هستیم؟ چرا هستیم؟ کجا هستیم؟ و تا کی هستیم؟ در مقابل ما وجود دارد که شاید سخت‌ترین سوالات و در عین حال ساده‌ترین سوالات بشری باشند؛ سوال این است که آیا ما جنسیت و لباسمان هستیم، ما شغل یا مدرک تحصیلی‏مان هستیم؟ به طور یقین هیچ انسان عاقلی خودش را به عنوان جسم، ظاهر و حتی ملیت و جنسیتش نمی‌داند، پس حقیقتاً ما کی هستیم؟

عضو هیات علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه یزد با طرح این سوال که شما اگر مورد این پرسش قرار بگیرید، چه پاسخی می‌دهید؟، ادامه داد: یکی از سوالات مهمی که انسان با آن در مسیر سلوک خود درگیر است، چرا بودن؟ است؛ اگر وجود ما محصول تکامل است، چرا این تکامل رخ داده است؟ اگر وجود ما نمودی از ذات لایزال الهی است، چرا حق تعالی چیزی غیر از خود را متجلی کرد و آفرید؟ ما تا کی هستیم؟ یعنی برای پاسخ دادن به این سوالات چقدر وقت داریم؟ ما مدت کوتاهی در این دنیا زمان داریم تا پاسخ این سوالات را بدهیم که کمال انسانیت را می‌سازند.

خدادادی با تأکید بر اینکه حقیقتاً اگر تفکر و اندیشه را از انسان بگیریم چیزی جز پوست و استخوان در حد جماد و نبات از آن باقی نمی‌ماند، افزود: کوه‌ها با نخستین سنگ‌ها ساخته می‌شوند و انسان با نخستین اندیشه‌ها، اگر ما می‌اندیشیم، پس هستیم. ما به اندازه‌ای که می‌اندیشیم، وجود داریم؛ هر کس بیشتر می‌اندیشد بیشتر وجود دارد.

وی با تأکید بر اینکه پایه اندیشه، مطالعه است و بدون مطالعه، اندیشه شکل نمی‌گیرد، یادآور شد: سرانه مطالعه در کشور ما بسیار پایین است و این نشان می‌دهد که ما مطالعه نمی‌کنیم و نمی‌اندیشیم و اینکه خداوند در کتاب خود به قلم و کتابت قسم می‌خورد و بیش از خود به اندیشه و مطالعه تاکید می‌کند و ما این همه دعوت به تدبر و تعقل را نادیده می‌گیریم.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها