جمعه ۳۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۱
انتشار چاپ سوم یک اثر مرجع در حوزه اقتصاد نهادگرا

کتاب «نهادها، تغییرات نهادی و عملکرد اقتصادی» توسط انتشارات سازمان برنامه و بودجه کل کشور به چاپ سوم رسید.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «نهادها، تغییرات نهادی و عملکرد اقتصادی» نوشته داگلاس نورث با مترجم محمدرضا معینی توسط انتشارات سازمان برنامه و بودجه کل کشور به چاپ سوم رسید.

مهدی پازوکی ضمن اعلام این خبر به ایبنا در توضیح بیشتر درباره کتاب «نهادها، تغییرات نهادی و عملکرد اقتصادی» گفت: نویسنده کتاب، از نهادگرایان جدید و استاد اقتصاد و نهادها در دانشگاه واشنگتن در سنت لوییس آمریکاست. کتاب در سه بخش به همین نام‌های نهادها، تغییرات نهادی عملکرد اقتصادی به بحث و بررسی درباره آن‌ها پرداخته که درواقع چکیده مطالعات نورث در این حوزه‌ها محسوب می‌شود. مروری بر کتاب‌شناسی آثار او نیز نشان می‌دهد که وی بیش از ۴۰ سال یعنی از سال ۱۹۵۰ به بعد در یک زمینه واحد به پژوهش پرداخته و مسیر فکری کم‌وبیش یگانه‌ای را پیموده است.

این اقتصاددان در پاسخ به این سوال که نورث در این کتاب از چه زوایه‌ نگاهی به مفهوم اقتصاد نهادی پرداخته است؛ بیان کرد: نورث از جمله تاریخ‌دانان اقتصادی‌ست که روش‌شناسی اقتصادی را به کار می‌گیرد تا پدیده‌ها، ساختارها و روندهای اقتصادی تاریخی را تحلیل و تبیین کند. دانش وسیع وی در حوزه تاریخ و تسلطش بر مفاهیم و ابزارهای اقتصادی این توانایی را به وی داده است که نظریه‌ای جدید درباره علل رشد کشورهای توسعه‌یافت و عقب‌ماندگی و رکود کشورهای توسعه‌نیافته ارائه کند. او در سال ۱۹۹۳ برنده نوبل اقتصاد نیز شده است.

او افزود: کتاب لزوماً رویکرد انتقادی به اقتصاد آمریکا ندارد بلکه سعی کرده با نگاه واقع‌بینانه به این مقوله بپردازد و در واقع نورث در روایت‌های خود هم تاریخ را مد نظر دارد و هم اقتصاد را. از همین جهت هم هست که کتاب یک ماخذ درسی برای دانشجویان کارشناسی‌ارشد و دکترای رشته‌های اقتصاد و علوم اجتماعی شده و چاپ سوم آن به دلیل علاقه‌مندی محققین و درخواست بازار کتاب منتشر شده است. این اثر که چاپ اول آن در سال ۱۳۷۹ منتشر شده در حقیقت یک کتاب مرجع در زمینه اقتصاد نهادگرایی است.

درباره نویسنده کتاب
داگلاس سیسیل نورت (۵ نوامبر ۱۹۲۰–۲۳ نوامبر ۲۰۱۵) اهل ایالات متحده آمریکا در زمره مهم‌ترین و پرنفوذترین اقتصاددان و تاریخ‌نگاران اقتصادی انتهای سده بیستم بود. او جایزه نوبل اقتصاد را (به همراه روبرت ویلیام فوگل) در ۱۹۹۳ دریافت کرد. نورت و فوگل جایزه نوبل را به خاطر «بازسازی تحقیق در تاریخ اقتصاد با به‌کارگیری تئوری اقتصادی و روش‌های کیفی در مورد توضیح تغییرات اقتصادی و نهادی» دریافت کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها