دوشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۰
«شهربانو» با استقبال مشهدی‌ها روبه‌رو شد

کتاب «شهربانو» نوشته مریم قربان‌زاده که برش‌هایی است از 20 سال زندگی یک مادر 80 ساله، در مشهد با استقبال مواجه شده و نشر ستاره‌ها چاپ چهارم آن را عرضه کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی، کتاب‌های شهربانو، از مشهد تا کاخ صدام، خاطرات جاوید، رویای بیداری، گل پر و مروارید شکسته، شش اثری هستند که به تازگی توسط نشر ستاره‌ها در مشهد تجدید چاپ شده‌اند.

کتاب شهربانو نوشته مریم قربان زاده که به چاپ چهارم رسیده است، برش‌هایی است از 20 سال زندگی یک مادر 80 ساله که از همه سال‌های جوانی‌اش، همین برش‌ها را غنیمت نگه داشته تا برای امثال ما بگوید.
همه چیز در نهایت سادگی روی کاغذ آمده است. نوشتن برای مریم قربان زاده اصلاً کار راحتی نبود. بارها در حین مرور خاطرات‌اش بی‌حال می‌شد و کارش به سرم قندی، نمکی می‌رسید. حالا روبه‌روی شما، خلاصه بیست سال از زندگی یک مادر است.

کتاب از مشهد تا کاخ صدام هم که به چاپ دوم رسیده است، دستاورد گفت‌وگوی دکتر سعیده زراعت کار، با آزاده مشهدی، محمود رعیت‌نژاد است که به برخی از ناگفته‌های جنگ پرداخته است. رعیت‌نژاد یکی از ٢٣ رزمنده نوجوانی است که ماجرای اسارت آن‌ها در سال ۶١ زبانزد است. در شرایطی که صدام حسین، دیکتاتور معدوم عراق، می‌کوشد از دیدار با آن‌ها و وعده آزادی‌شان بهره‌برداری تبلیغاتی کند، آن‌ها هوشمندانه اعتصاب غذا می‌کنند و حاضر به آزادی از بند رژیم بعث نمی‌شوند.

کتاب خاطرات جاوید نوشته سید علیرضا میری نیز خاطرات شفاهی جاوید (جواد) نظام‌پور اولین فرمانده ادوات لشکر ویژه شهدا است که برای دومین بار به زیر چاپ رفته است.

کتاب رویای بیداری نوشته نسرین پرک نیز که به چاپ سوم رسیده، روایتگر خاطرات شفاهی خانم زینب عارفی همسر شهید مدافع حرم مصطفی عارفی است.

کتاب گل پر نیز به چاپ چهارم رسیده است و مروارید شکسته نیز برای پنجمین بار منتشر شده است. «مروارید شکسته» نوشته نسرین پرک درباره زندگی و مبارزات یک بانوی انقلابی، شهیده بتول چراغچی مسجدی است که در روزهای پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و در تظاهرات مردمی آن ایام به شهادت رسیده است.

بتول زنی بود ساده، مهربان، معتقد و بی‌باک. از سختی‌ها نمی‌هراسید و به مال دنیا دل نمی‌بست. بسیار متواضع بود به خصوص در برابر والدینش. هنگامی‌که خبر شهادت او را به مادرش دادند. مادرش گفت: ما یتیم شدیم. مادرش وسواس داشت؛ و بتول مثل سایرین او را به باد انتقاد نمی‌گرفت. بلکه او را کودکی لجباز می‌پنداشت و ناچاراً به خواسته‌هایش تن می‌داد.

بیان خاطرات و وقایع گذشته امری متداول بوده و خواهد بود. پس چه بهتر که خاطرات کسانی بازگو شود که در تغییر سرنوشت کشور سهیم بوده‌اند. کسانی که استمرار رنج‌ها و از خودگذشتگی‌هایشان در طی سالیان دراز منجر به وقوع انقلاب اسلامی شد. شهیده بتول چراغچی مسجدی یکی از شهیدان انقلاب اسلامی ایران بود که نهم دی ماه سال 57 به شهادت رسید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها