پنجشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۷
کارگزاران حکومت از دیدگاه نهج‌البلاغه چگونه‌اند؟

کتاب «آسیب‌شناسی کارگزاران حکومت از دیدگاه نهج‌البلاغه» آسیب‌های فردی و اجتماعی کارگزاران حکومت و عوامل موثر بر این آسیب‌ها را از نگاه امیرالمومنین (ع) مورد بررسی قرار می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «آسیب‌شناسی کارگزاران حکومت از دیدگاه نهج‌البلاغه» نوشته مجتبی فایق به‌تازگی از سوی بنیاد نهج‌البلاغه منتشر شده است.
 
آسیب‌های معرفتی، سطحی‌نگری، تفکر التقاطی، تحجر و جمود فکری و آسیب‌های اخلاقی ازجمله آسیب‌های فردی ذکر شده در فصل نخست این کتاب است. نویسنده در فصل دوم که مختص آسیب‌های اجتماعی کارگزاران حکومت بوده به مواردی همچون آسیب‌های سیاسی، سازش‌کاری، ضعف مدیریت، سرسپردگی، بی‌توجهی به اصل مشورت، آسیب‌های اقتصادی مانند رشوه‌خواری، اختلاس، انحصارطلبی و اشرافی‌گری و همچنین آسیب‌های قضایی اشاره می‌کند.
 
در مقدمه کتاب آمده است: «بدون تردید موضوع حکومت و چگونگی آن در هر نظام فکری و سیاسی اهمیتی ویژه دارد. در طول تاریخ هر مکتب و عقیده‌ای که تصور آرمانی از جامعه داشته است، به‌گونه‌ای خود را در مواجهه با موضوع حکومت، کشورداری و حواشی آن دیده است و برای آن طرح و برنامه‌ریزی ارائه کرده است. سخن و سیره امیرمومنان علی (ع) که در میان معصومین (ع)، تنها فردی است که افزون بر مقام امامت، بر کرسی خلافت ظاهری نیز تکیه زد، دارای اهمیتی دوچندان است. تبیین این گفتار و اندیشه می‌تواند نظام سیاسی و حکومتی اسلام را تبیین کند. کارگزاران در شکل‌گیری شاکله حکومت، نقشی برجسته دارند. آنان هستند که در مواجهه با امکاناتی که حوزه قدرت می‌‌آفریند؛ می‌توانند با پرهیز از هواهای نفسانی، شاکله‌ای مثبت و خیراندیش به حکومت بدهند یا اسیر هواهای نفسانی باشند و حکومت را به اسبابی برای تمنیات خود و عده‌ای قرار دهند. از این‌رو چگونگی انتخاب، انتصاب و کنترل کارگزاران اهمیت می‌یابد.»
 
نخستین چاپ کتاب «آسیب‌شناسی کارگزاران حکومت از دیدگاه نهج‌البلاغه» در 198 صفحه با شمارگان یک‌هزار نسخه به بهای 20 هزار تومان از سوی بنیاد نهج‌البلاغه روانه بازار نشر شده است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها