چهارشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۰
پیشکسوتان فرهنگ و ادب چهارمحال و بختیاری تجلیل شدند

در راستای برنامه‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و تحقق شعار «تهران ایران نیست» اولین برنامه «عصر کتاب استانی» خانه کتاب با تجلیل از سه تن از پیشکسوتان مفاخر فرهنگ و ادب چهارمحال و بختیاری در شهرکرد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) از چهارمحال و بختیاری، در راستای برنامه‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و تحقق شعار «تهران ایران نیست» و توجه موسسه خانه كتاب در دوره جدید به اهل قلم و ظرفیت‌های استانی، آئین تجلیل از سه تن از پیشكسوتان فرهنگ و ادب چهارمحال و بختیاری، اسفندیار آهنجیده، مرید محمدی و علیرحم شایان، با همكاری موسسه یادشده و اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی این استان صبح امروز چهارشنبه (۲۱ آذرماه) در مجتمع فرهنگی و هنری غدیر شهركرد برگزار شد.

سهم اندکی از بودجه فرهنگی کشور در اختیار وزارت ارشاد است

در این مراسم، داریوش رضوانی مشاور معانت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی ضمن اشاره به اقدامات این وزارتخانه برای تکریم اهالی قلم، در عین حال کمبود اعتبارات در اختیار را مانعی برای اقدامات اساسی‌تر در قبال این قشر فرهیخته کشور ذکر کرد و گفت: در حالی که تنها 1200 میلیارد تومان از کل اعتبارات 10 هزار میلیارد تومانیِ حوزه فرهنگ در اختیار وزارت ارشاد است، این وزارتخانه باید به تنهایی باید پاسخگوی همه معضلات فرهنگی کشور باشد.

ترجمه انگلیسی کتاب «بی‌بی‌ مریم» به زودی در لندن رونمایی می‌شود

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به رشادت‌های بی‌بی مریم از زنان مبارز این خطه در عصر مشروطه افزود: این نوید را بدهم که کتاب «بی بی مریم» با حمایت معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به زبان‌های روز دنیا ترجمه شده و قبل از عید در لندن رونمایی می‌شود.

در ادامه نیکنام حسینی‌پور مدیرعامل موسسه خانه کتاب در سخنانی ضمن ابلاغ سلام سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و محسن جوادی معاون امور فرهنگی این وزارتخانه به حاضران در این مراسم، گفت: استان چهارمحال و بختیاری و مشخصاً‌ شهرکرد یکی از مراکز مهم و تمدن‌ساز در فلات ایران بوده است. کشف سفالینه‌هایی با قدمت 9000 ساله و نیز باقی‌مانده‌هایی از عصر اشکانیان و ساسانیان نشان‌گر قدمت تاریخی و اصالت خطه چهارمحال و بختیاری است.

قوم بختیاری همیشه در تاریخ و فرهنگ این سرزمین خوش درخشیده‌اند

وی افزود: فرهنگ‌سازی و حضور در منصب‌های سیاسی از مشروطه به این سو نشان از تعمیق پایه‌های فرهنگی و سیاسی این استان است. استان چهارمحال و بختیاری بلند‌آوازگان زیادی در ادب و هنر و فرهنگ داشته است که می‌توان به نام‌هایی چون داراب افسر بختیاری و استاد پژمان بختیاری و مسعود بختیار‌ (هنرمند بزرگ موسیقی) و دکتر مظفر بختیار اشاره کرد و بزرگانی که هنوز می‌درخشند و پرتوافکنی می‌کنند و نسل جستجوگر امروز از وجودشان استفاده می‌کنند.

مدیرعامل خانه کتاب گفت: این قوم در تاریخ و فرهنگ این سرزمین خوش درخشیده‌اند و از عصر صفوی تا‌کنون تأثیرگذار بوده‌اند، به‌خصوص از مشروطه تا امروز نقش مهمی در فرهنگ و سیاست داشته‌اند. مشروطه، دموکراسی، عدالت‌خواهی و نظام بوروکراتیک اداری ایران به واسطه استقامت وظلم ستیزی بزرگان این ایل و سردار اسعد بختیاری، صمصام‌السلطنه بختیاری وضرغام‌السلطنه در مقابل استبداد محمد‌علی شاهی بوده است.

خانه کتاب همواره حامی اهل قلم خواهد بود

حسینی‌پور ادامه داد: اگر همراهی شیرزنی همچون بی‌بی‌مریم بختیاری با برادران خود نبود شاید مشروطه‌خواهی و جنبش عدالت‌خواهی ایرانیان به دست دستگاه استبدادی محمد علیشاهی در ایران برچیده می‌شد. چهارمحال و بختیاری زادگاه بزرگ‌مردانی همچون علیمردان خان بختیاری است که حتی تا پایِ دار در مقابل حکومت رضاشاه سر تعظیم فرو نیاورد.

وی تاکید کرد: ما امروز برای تجلیل از فرهنگ‌سازان استان چهارمحال و بختیاری دور هم جمع شده‌ایم. نویسندگان، شاعران و پژوهشگرانی که با اندیشه و قلم خود سعی در بالندگی استان خود و به تبع آن ایران داشته‌اند.

مدیرعامل موسسه خانه کتاب افزود: قدرت فرهنگ و قلم بر کسی پوشیده نیست. مردمان ما نیز با همه تنوع قومیّتی و مذهبی زیر نام یگانه ایران نقش مهم و دوران‌ساز خود را در تمدن‌سازی منطقه‌ای و جهانی در ادوار مختلف تاریخی به خوبی بازی کرده‌اند. فرهنگ و تمدن ایرانی همواره نمادی از رواداری و سهل‌گیری و در عین‌حال استواری و انسجام بوده است. در این میان البته نقش تاریخی استان چهارمحال و بختیاری آشکار است و در این جمع محترم پژوهشگرانی به بازنمایی نقش این استان در فرهنگ و تاریخ ایران دست یازیده‌اند. این افراد سرمایه‌ها و ذخایر گرانسنگی هستند که باید قدر ببینند و بر صدر بنشینند.

وی ادامه داد: موسسه خانه کتاب که همواره حامی اصحاب قلم بوده در تهران 18 عصر کتاب برگزار کرده است. عصر کتاب همایش‌هایی است که خانه کتاب با اندک بضاعتی که دارد در کمال احترام و براساس اقتضائات موجود از پیشکسوتان و خدمت‌گزاران دنیای کتاب و کتاب‌خوانی تقدیر می‌کند. تقدیر از کسانی که با سوزن به تخم چشم خود زدن، افق‌های جدیدی پیش‌روی هموطنان خود به خصوص جوانان می‌گشایند.

حسینی‌پور افزود: خرسندم که در نخستین گام در برپایی عصرکتاب در خارج از تهران به بام ایران آمده‌ایم و از استادان ارجمند جناب آقای دکتر اسفندیار، آهنجیده و جناب آقای علیرحم شایان و جناب آقای مرید محمدی تجلیل می‌کنیم تا روش زندگی ایشان الگویی برای جوانان باشد. این استادان با کمترین امکانات ولی با دلی عاشق میهن و زادگاه خود، سعی در آموزش نسل جوان داشته‌اند. با تحقیقات تاریخی و شعر سرایی و قلم بر لوح سفید نیز پرتوی نو بر تاریخ و فرهنگ ایران افکنده‌اند.

وی گفت: برگزاری چنین همایشی تقدیر و تجلیل از بزرگانی است که نام ایران را بلند نگاه می‌دارند. آرزوی بهروزی و سلامتی برای همه اصحاب فرهنگ و هنر این سرزمین زرخیز به‌خصوص این عزیزان را دارم و امیدوارم همچنان بدرخشند و قلم‌هایشان یاری و قدم‌هایشان برای ایران اسلامی استوار باشد.

تالیف بیش از 70 عنوان کتاب توسط نویسندگان چهارمحال و بختیاری در سال جاری

همچنین جواد کارگران دهکردی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان چهارمحال و بختیاری هم در سخنانی در این برنامه ضمن خیرمقدم به مهمانان حاضر در این برنامه گفت: یکی از برنامه‌های وزارت ارشاد تکریم مفاخر این مرز و بوم است و ما هم ضروری دیدیم که در این حوزه ورود پیدا کنیم و اولین حوزه‌ای که به آن ورود کردیم، اصحاب فرهنگ و ادب و شعر بود.

وی ادامه داد: بنای ما این است که این برنامه، اولین و آخرین برنامه کریم از اهالی فرهنگ و هنر نباشد و در ماه‌های آتی برنامه‌های دیگرری در این راستا برگزار می‌شود. این عزیزان سال‌ها در حوزه شعر و ادب و پژوهش و نشر کار کرده‌اند و متاسفانه همیشه آئین‌های تجلیل منحصر به کسانی شده بود که از دنیا رفته‌اند و بنا داریم برنامه‌های متعددی در این زمینه انجام دهیم.

فروش بیش از 1.7 میلیارد تومان کتاب در نمایشگاه امسال کتاب چهارمحال و بختیاری

مدیرکل ارشاد استان چهارمحال و بختیاری ابراز امیدواری کرد که مجموعه وزارت ارشاد بتواند پاسخگوی دغدغه‌های این قشر از جامعه باشد و در ادامه به بخشی از اقدامات صورت گرفته در حوزه کتاب و کتابخوانی در استان چهارمحال و بختیاری پرداخت و گفت: در نمایشگاه امسال یک میلیارد و 710 میلیون تومان کتاب فروش رفتت که یک رککورد بود و بیش از 192 هزار نفر از آن بازدید کردند.

کارگران همچنین گفت: بیش از 70 عنوان کتاب در سال جاری با تیراژ 85 هزار نسخه در استان چهارمحال و بختیاری چاپ شده است. اختصاص 105 میلیون تومان برای خرید حمایتی کتاب از ناشران، از دیگر برنامه‌های اجرا شده در سال جاری بوده است.

جذب بیش از 600 میلیون ریال تسهیلات بانکی جهت توسعه کتابفروشی‌های چهارحال و بختیاری، برگزاری جشنواره اننتخاب پایتخت کتاب ایران و طرح‌های پائیزه و تابستانه کتاب در استان، تهیه بانک اطلاعاتی اهل قلم استان به تعداد 590 نفر، اهدای کتاب به مبلغ 160 میلیون تومان به مراکز فرهنگی و ادارات و ارگان‌های این استان، تجلیل از خادمان حوزه کتاب و کتابخوانی و اجرای برنامه‌های هفته کتاب در استان، از دیگر اقداماتی بود که در این استان انجام شده و مدیرکل ارشاد چهارمحال و بختیاری به آنها اشاره کرد.

یک جامعه مدیون اهالی فرهنگ خود است

همچنین اقبال عباسی استاندار چهارمحال و بختیاری هم در این مراسم ضمن تجلیل از بزرگان فرهنگ و ادب این استان، گفت: اهالی فرهنگ و هنر توان افزایان شعور جامعه هستند و وقتی شعود جامعه بالا برود، درک و فهم آن جامعه هم بالا می‌رود. جامعه و انسان‌ها مدیون اهالی فرهنگ و هنر هستند.

اردشیر نوریان نماینده مردم شهرکرد، بن و سامان در مجلس شورای اسلامی هم در سخنانی در این برنامه گفت: این جلسه ابتکار درست، دقیق و بجایی برای مفاخر ادب و فرهنگ استان ماست چرا که چهار محال و بختیاری از این حیث بسیار غنی است. البته متاسفانه نسل امروز ما از این مفاخر فاصله گرفته ولی حل این مشکل با تکریم بزرگان امکانپذیر است.

تجلیل از پیشکسوتان فرهنگ چهارمحال ابتکار قابل تقدیری است

عباس قنبری عدیوی رئیس بنیاد ایراشناسی استان چهارمحال و بختیاری هم در سخنانی ضمن تقدیر از ابتکار مدیرعامل خانه کتاب برای برگزاری آئین تجلیل از پیشکسوتان حوزه فرهنگ و ادب این استان، گفت: نماد فرزانگی و دانش آموختگی یک جامعه در چنین نشست‌هایی خود را نشان می‌دهد.

وی افزود: من به هر سه پیشکسوتی که در این جمع تجلیل می‌شوند، نشست و برخاست‌های فراوان داشته‌ام؛ محصول تلفیق اندیشه‌ای که در منطقه خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و دامنه زاگرس وجود دارد، در اندیشه‌های خانوادگی این پیشکسوتان گرد آمده است.

قنبری در پایان گفت: بزرگترین خدمت این بزرگان به جامعه تربیت جوانان و دانشجویان بوده است. با وجود چنین بزرگانی، درخت فرهنگ بختیاری هرگز بی‌برگ نمی‌شود.

در ادامه‌ی این برنامه و پس از اعطای لوح سپاس به همسر زنده‌یاد احمد آذری شاعر و نویسنده فقید استان چهارمحال و بختیاری و همچنین عوض مهری باببادی فعال عرصه کتاب و کتابخوانی و پیشکسوت توسعه و ترویج کتاب در این استان، لوح‌های سپاسی به امضای محسن جوادی معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و نیکنام حسینی‌پور مدیرعامل موسسه خانه کتاب، به علیرحم شایان، مرید محمدی و اسفندیار آهنجیده، تقدیم شد.

این گزارش می‌افزاید، علیرحم شایان متولد ۱۳۱۵ در روستای دزك از توابع شهرستان كیار استان چهارمحال و بختیاری است. «پارسی سرایان بام ایران؛ زندگینامه و آثار ۵۸۳ تن از شعرا»، «پارسی سرایان بام ایران؛ آثار و زندگینامه ۲۱۰ تن دیگر از شعرای چهارمحال و بختیاری»، «كلاركوه بختیاری»، «نوای یك شاعر: مجموعه دو بیتی‌ها» و...از جمله آثار اوست.

مرید محمدی متولد ۱۳۲۳در شهر گهرو استان چهارمحال و بختیاری است. وی از شاعران پیشكسوت و برجسته بختیاری است كه كتاب‌های «دیوان ملازلفعلی كرانی بختیاری»، «دیوان شیدا میرزا عباس خان چهار محالی دهكردی»، «دوستی شاید»، «گلشن ادب»، «نامه‌های یك معلم»و... از وی منتشر شده است.

اسفندیار آهنچیده متولد ۱۳۲۲در روستای گوچان استان چهار محال و بختیاری است. از جمله آثار وی می‌توان به «از كودتا تا كودتا: سوم اسفند۱۲۹۹ ه.ش تا ۲۸مرداد۱۳۳۲ه.ش»، «ایل بختیاری و مشروطیت»، «خورد اندیشه‌های قانون خواهی با حكومت استبدادی در ایران»، «تاریخ وتمدن چهارمحال و بختیاری»، «جامعه شناسی آموزش و پرورش»، «شناخت تاریخ آموزش و پرورش اسلام و ایران» و... اشاره كرد.

همچنین شهردار شهرکرد، مهندس غلامیان با اهدای لوح  و هدایای نقدی از این سه پیشکسوت تقدیر بعمل آورد.

یادآوری می‌شود، سلسله برنامه‌های عصر كتاب از سوی موسسه خانه كتاب با هدف گرامیداشت پیشكسوتانی كه سال‌ها در عرصه كتاب و پژوهش تلاش كرده‌اند، برگزار می‌شود. این  موسسه پیش‌تر در  ۱۷ دوره عصر كتاب از جمال میرصادقی، زهره زرشناس، آذرتاش آذرنوش، ضیاء موحد، سیداحمد وكیلیان، زنده یاد اسمعیل دمیرچی، محمدعلی مهدوی امیری، زنده یاد غلامحسین صدری افشار، عبدالله كوثری، الریش مارزلف، نوش‌آفرین انصاری، منصوره اتحادیه و حجت الاسلام والمسلمین علی صدرایی خویی، جواد صفی‌نژاد، ولی‌الله محرابی و.. تجلیل كرده است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها