شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۰
از چالش مردم سالاری در مقیاس شهری تا بازگشت شهر

کتاب «مسایل شهری» تالیف گی بورژل، با ترجمه داریوش طالقانی توسط مرکز معرفی فرهنگی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «مسایل شهری» مشتمل بر 8 گفتار است. «توهم فضای جغرافیایی شهر»، «نظام آموزشی: آموزش شهروندی یا آموزش حرفه‌ای»، «اشتغال: مطالبه یک حق یا اعطای یک امتیاز»، طراحی شهری فریبنده و واقعی نما»، «توسعه پایدار: نظریه پردازی یا واقعیت سیاسی»، «میراث شهری و ارزش‌های اجتماعی»، «مدیریت مردم سالارانه سرزمینی» و «بازگشت شهر» از گفتارهای این کتاب هستند.
 
در بخش یادداشت مترجم این کتاب با اشاره به گسترش شهرنشینی آمده است: «بی شک سده 21، سده گسترش شهرنشینی است که آینده جامعه انسانی را رقم خواهد زد. شهر در دوره معاصر، آبشخور تحولات فراگیر، سریع و کم نظیری در ابعاد سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی بوده است.»
 
در بخش دیگری از این یادداشت می‌خوانیم: «مسایل شهری که در این کتاب تحلیل شدند شامل بحران نظام آموزشی، اشتغال زایی و بحران بیکاری، گسست اجتماعی و انزوا گرایی قومی و فرهنگی، بحران زیست محیطی، میراث مادی و معماری و حافظه تاریخی شهر، چالش مردم سالاری در مقیاس شهری و ساماندهی حکومت موثر و کارآمد شهری است.»
 
مترجم با اشاره به معضل فقر و بیکاری که سیل مهاجرت از اقصی نقاط ایران به سمت تهران را باعث شده، معتقد است این مشکلات به طیفی از معضلات دیگر شامل قومیت گرایی و چالش فرهنگی، ناکارآمدی نظام آموزش و پرورش، آلودگی زیست محیطی و غیره دامن می‌زند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها