جمعه ۲۰ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰
بازنشر تحقیق جامع مهدی سیدی در زندگی و زمانه فردوسی

مهدی سیدی که در حوزه شاهنامه‌پژوهی، بیهقی‌پژوهی و جغرافیای تاریخی از پژوهشگران کوشا محسوب می‌شود پیش از این به همراه دکتر محمدجعفر یاحقی، تصحیحی تازه از تاریخ بیهقی ارائه داده بود که توجه بسیاری را به خود جلب کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) نشر نی به زودی کتاب «پنج گفتار در زندگی و زمانه فردوسی» را به قلم مهدی سیدی پژوهشگر نامدار ادبیات فارسی منتشر خواهد کرد. این کتاب پیش از این و در سال 1371 با نام «سراینده کاخ نظم بلند» از سوی انتشارات آستان قدس رضوی منتشر شده بود و پژوهشی جامع در معرفی شخصیت‌های تاثیرگذار بر زندگی و زمانه فردوسی است.

مهدی سیدی، عضو هیئت مدیره فرهنگسرای فردوسی، که در حوزه شاهنامه‌پژوهی، بیهقی‌پژوهی و جغرافیای تاریخی از پژوهشگران کوشا محسوب می‌شود پیش از این به همراه دکتر محمدجعفر یاحقی، تصحیحی تازه از تاریخ بیهقی ارائه داده بود که توجه بسیاری را به خود جلب کرد.


مهدی سیدی

بخشی از مقدمه کتاب «پنج گفتار در زندگی و زمانه فردوسی» به این شرح است: «بدون تردید حفظ استقلال سیاسی و فرهنگی ایران در برابر تازیان و اتراک و تاتار طی ۱۴۰۰ سال گذشته کاری سهل نبوده است، بلکه صدها پیامبر و پیشوا و قافله‌سالار فرهنگی و سیاسی و نظامی به همراه میلیون‌ها ایرانی در این راه کوشیده و جان باخته‌اند تا این مرز و بوم پربلا و مصیبت‌زده، که یکی از مهدهای فرهنگ و تمدن درخشان بشری است، هنوز بر جای و دارای فرهنگ و زبان غنی و لطیف خود است.

اما بی‌واهمه می‌توان گفت که سهم فردوسی در این میان بیش از همه است. پس شایسته است که به‌شکرانه‌ی پشت سر گذاشتن هزار سال پرماجرا و حادثه‌خیز، و هم سپاس و شادی فرارسیدن هزارمین سال عمر معنوی شاعر بزرگ حماسه‌سرایمان، هزار شمع پرفروغ ستایش و مهر بیفروزیم، و در دنیایی که می‌رود تا مرزهای سیاسی‌اش را به مرزهای فرهنگی و زبانی بدل کند روان شاعر شاعران ملی خود را مخاطب قرار دهیم و بگوییم که هرچند «ما را به سخت‌جانی خود این گمان نبود»، اما هنوز در همان ایران محبوب تو هستیم و به همان زبان فارسی دری سخن می‌گوییم که تو کاخ نظم بلندش را پی افکندی.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها