شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۴
کتاب «دستاوردهای علمی انقلاب اسلامی» منتشر شد

موسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی، به مناسبت چهلمین سال پیروزی انقلاب، کتاب «دستاوردهای علمی انقلاب اسلامی» را روانه بازار نشر کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در مقدمه این کتاب که در پنج فصل به قلم ساره جمالی زواره به تشریح دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه علم و فناوری پرداخته، آمده است: «این نوشتار به بررسی توسعه علمی و جایگاه آن در اندیشه امام خمینی و مقام معظم رهبری، دانش‌های استراتژیک در ایران، رشد علمی، سند چشم‌انداز بیست ساله پرداخته است.»
 
در فصل نخست این کتاب به موضوع تولید دانش و شاخص‌های تولید علم در حوزه توسعه علمی اشاره شده و موضوعاتی همچون تولید نظریات علمی، شاخص اختراع، مقالات چاپ شده در مجلات معتبر بین‌المللی بررسی شده‌اند. از جمله مهم‌ترین مسائل در دیدگاه امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب، توسعه علمی و تولید دانش است که در فصل دوم این مباحث دنبال خواهند شد.
 
در حوزه دانش‌های استراتژیک ایران در فصل سوم کتاب به بررسی فناوری هسته‌ای، تاریخچه آن و بخش‌هایی چون رآکتورها، نیروگاه‌ها و کاربردهای فناوری هسته‌ای در حوزه‌های مختلف بررسی شده است.

در بخشی دیگر از این فصل از نیروگاه‌های هسته‌ای ایران ازجمله بوشهر، اصفهان و اراک نام برده شده است. تکنولوژی نانو و کاربردها و بررسی سطح توانمندی ایران در این حوزه از دیگر مباحث فصل سوم است که در کنار آن به توانمندی‌های ایران در زمینه سلول‌های بنیادین و دستاوردها و کاربردهای این حوزه می‌پردازد.

در پایان فصل سوم نیز به حوزه فناوری ارتباطات اختصاص دارد که ایران در این حوزه جزء سی کشور برتر دنیا در حوزه (آی دی آی) می‌باشد. فصل چهارم به موضو ع بسیار مهم رشد علمی ایران و شاخص‌های ارزیابی رشد علمی اشاره نموده و همچنین در رابطه با سهم ایران در تولید علم جهان مطالب وآمارهای جهانی طرح شده است. در فصل پایانی کتاب به جایگاه تولید علم در سند چشم‌انداز بیست ساله و حوزه‌های مطالعاتی این بخش وچالش‌های مدیریت تولید علم پرداخته شده است.
 
نخستین چاپ کتاب «دستاوردهای علمی انقلاب اسلامی» در 472 صفحه به همت موسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها