چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۰
​خطبه امام حسین (ع) در شب عاشورا

یکی از صحنه‌های بسیار تاثیرگذار حماسه عاشورای سال 61 هجری،خطبه زیبای امام حسین (ع) در شب عاشوراست که در واقع آزمون وفاداری برای یاران واقعی آن حضرت به‌شمار می‌رفت. در این مجال، متن این خطبه در کتاب «وقعة‌الطف» پیشکش اهل معرفت شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، بخش‌هایی از مقتل ابی مِخنَف با عنوان «وقعة‌الطف» به وقایع و حوادث شب و روز عاشورای اختصاص دارد. در این کتاب متن خطبه امام حسین (ع) خطاب به خاندان و یارانش به نقل از تاریخ طبری آمده است که برای همگان در همه تاریخ درس آزادگی و وفاداری است. 

ابومِخنَف، اهل کوفه و متوفای سال 157 هجری است. او نزدیک به 100 سال پس از واقعه کربلا از دنیا رفته و طبق گزارش‌ها، زمان حیات امام صادق (ع) و چند سالی از حیات امام کاظم (ع) را درک کرده است. لذا «مقتل الحسین» ابی مخنف را می‌توان یکی از نزدیک‌ترین مقاتل به زمان وقوع حادثه کربلا دانست. 

در ادامه متن خطبه پیش‌روی علاقه‌مندان و شیفتگان اما حسین (ع) و خاندان پاکش قرار گرفته است.

خطبه امام حسین (ع) در شب عاشورا

 علی بن حسین (ع) فرمود: نزدیک شب بعد از اینکه عمربن سعد بازگشت، امام حسین(ع) یارانش را جمع کرد. من نیز در حالی که بیمار بودم به ایشان نزدیک شدم تا صدای ایشان را بشنوم. شنیدم که پدر به یارانش می‌گفت:‌
خداوند تبارک و تعالی را به بهترین وجه ثنا می‌گویم و او را بر آسایش و سختی ستایش می‌کنم! خداوندا! تو را سپاس که ما را با نبوت گرامی داشتنی و قرآن را به ما آموختی و ما را در دین فقیه و دانا کردی و به ما گوش و چشم و دل دادی و ما را از مشرکان قرار ندادی!‌ اما بعد، من یارانی بهتر از یاران خودم و خاندانی نیکوکارتر و وفادارتر از خاندان خود نمی‌شناسم. خدا از طرف من برای همه شما پاداش خیر قرار دهد! آگاه باشید که من گمان می‌کنم روز جنگ ما با این لشکریان فردا باشد. بدانید که من در مورد شما اندیشیدم. همه شما بروید و بیعتی بر شما نیست! از سوی من هیچ عهد و پیمانی بر ذمه شما نیست این شب است که شما را فرا گرفته؛ آن را وسیله فرار خود قرار دهید!‌(طبری 5: 418)
 
هرکدام از شما دست فردی از خاندان مرا بگیرد و با خود ببرد! در شهرهای خود متفرق شوید تا خداوند فرج وگشایش خود را برساند! این لشکریان به دنبال من هستند و اگر مرا بیابند، از تعقیب دیگران دست برمی‌دارند (طبری 5: 418 و 419)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها