شنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۲
​معرفی و بررسی «طبقه‌بندی علوم در تمدن اسلامی با تاکید بر نقش ایرانیان»

«طبقه‌بندی علوم در تمدن اسلامی با تاکید بر نقش ایرانیان» (قرن‌های سوم تا یازدهم هجری) در سرای اهل قلم موسسه خانه کتاب معرفی و بررسی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، «طبقه‌بندی علوم در تمدن اسلامی با تاکید بر نقش ایرانیان» (قرن‌های سوم تا یازدهم هجری) نوشته محمدباقر خزائیلی و اصغر منتظرالقائم با حضور یونس کرامتی و نویسندگان کتاب در سرای اهل قلم موسسه خانه کتاب معرفی و بررسی می‌شود.

کتاب «طبقه‌بندی علوم در تمدن اسلامی با تاکید بر نقش ایرانیان» به بررسی و تبیین اندیشه و آرای دانشمندان در طبقه‌بندی علوم پرداخته است. فلاسفه نخستین گروهی بودند که به طبقه‌بندی علم، به صورت جدی، توجه کردند و در این راه فارابی با تصنیف کتاب احصاء العلوم گامی اساسی در این زمینه برداشت و به دنبال وی دیگر فلاسفه نیز به تکوین طبقه بندی علوم اهتمام ورزیدند.

اندیشه‌وران اسلامی طرح‌های طبقه‌بندی را مطابق با دیدگاه‌های فکری توحیدی قرآن و حدیث نبوی مرتبط ساختند و آثار گرانقدری خلق کردند. نویسندگان این طبقه بندی ها از علمای گروه‌های مختلف دینی، کلامی و فلسفی بودند که تقریباً طیف کاملی از سنت عقلی اسلام را در بر می‌گرفت. همه آنان در این طرح بزرگ طبقه‌بندی علوم کوشش کردند. ظاهراً انگیزه اصلی این طرح گسترده عقلی توجه به شیوه‌های حفظ سلسله مراتب علوم و تعیین جایگاه و حوزه هر علم در چهارچوب طرح کلی وحدت علوم بوده است.

معرفی و بررسی کتاب ««طبقه‌بندی علوم در تمدن اسلامی با تاکید بر نقش ایرانیان» دوشنبه 19 شهریور ساعت 17 تا 19 در سرای اهل قلم به نشانی خيابان انقلاب اسلامی، خيابان فلسطين جنوبی، كوچه خواجه نصير، پلاك۲ برپا می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها