شنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۵
درخشش نویسندگان و تصویرگران ایرانی در کنگره IBBY

فرهاد حسن‌زاده، فرزاد فربد و نازنین عباسی در حاشیه سی و ششمین دوره کنگره ادبیات کودک و نوجوان دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان تقدیر شدند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) فرهاد حسن‌زاده، نویسنده ادبیات کودک و نوجوان، فرزاد فربد، مترجم و نازنین عباسی، تصویرگر ایرانی در مراسمی که عصر جمعه (9 شهریور 1397) در حاشیه سی و ششمین کنگره ادبیات کودک و نوجوان دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان (IBBY) در شهر آتن برگزار شد، تجلیل شدند و جوایز خود را دریافت کردند.
 
این جایزه برای تالیف کتاب «زیبا صدایم کن» به فرهاد حسن زاده اهدا شد. رمان «زیبا صدایم کن» در قالب طرح رمان نوجوان امروز در سال 1394 از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به چاپ رسیده است و داستان دختر ۱۵ ساله‌ای به نام زیبا را مطرح می‌کند که در آسایشگاه کودکان بی‌سرپرست زندگی می‌کند. پدر زیبا به خاطر اختلالات روانی در تیمارستان بستری است و مادرش نیز با فرد دیگری ازدواج کرده است. تا این‌که در یک روز پاییزی پدر به زیبا زنگ می‌زند و از او می‌خواهد تا برای فرار از آسایشگاه به او کمک کند.
 
 

به گفته حسن‌زاده، این کتاب به زبان انگلیسی و ترکی ترجمه شده است. از موفقیت‌های جهانی دیگر این کتاب قرار گرفتن نامش در فهرست کلاغ سفید کتابخانه مونیخ آلمان و قرارگرفتن در فهرست افتخار IBBY به عنوان کتاب مناسب برای کودکان با نیازهای ویژه است. همچنین این کتاب به عنوان اثر برگزیده جشنواره کتاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و همچنین نامزد کتاب سال در سال 1395 معرفی شده است.
 
«اقیانوس انتهای جاده» نیز کتابی بود که فرزاد فربد برای ترجمه آن موفق به دریافت این جایزه شد. این کتاب اثر نیل گیمن است که از سوی نشر پریان منتشر شده. نسخه اصلی این کتاب، نخستین بار 24 ژوئن (سوم تیرماه 1392) با عنوان «The Ocean at the End of the Lane» منتشر شد. این رمان در زمان انتشار خود در جایگاه نخست فهرست پرفروش‌های نیویورک‌تایمز قرار گرفت. «اقیانوس انتهای جاده» مانند دیگر آثار گیمن، اثری در حوزه ادبیات فانتزی است و نویسنده در آن داستان زندگی پسربچه‌ای را روایت می‌کند که در وضعی عجیب و غریب گرفتار شده‌ است. موضوع اصلی این رمان، جست‌وجو برای یافتن هویت و جدایی میان دوران کودکی و بزرگسالی انسان‌هاست.
 
 
تصویر روی جلد نسخه اصلی کتاب «اقیانوس انتهای جاده»

نازنین عباسی نیز برای تصویرگری کتاب «احتیاط، خطر حمله موش‌ها و دیگران...» که از سوی انتشارات کتاب نیستان منتشر شده است، این جایزه را دریافت کرد. کتاب «احتیاط! خطر حمله موش‌ها و دیگران...» تازه‌ترین اثر داستانی سید علی شجاعی و تصویرگری نازنین عباسی از سوی انتشارات کتاب نیستان منتشر شده است. شجاعی در کتاب «احتیاط! خطر حمله موش‌ها و دیگران...»، داستانی هول‌انگیز و شگفتی‌آفرین از حمله موش‌ها به مردمان روستایی را روایت می‌کند. هجومی که مردم را ناچار می‌کند برای دفع حمله موش‌ها از گربه‌ها کمک بگیرند… غافل از اینکه گربه‌ها شریک دزدند و رفیق قافله! این اثر، دومین کتاب از مجموعه با موضوع «فلسفه برای کودکان» است که سعی دارد مفاهیم فلسفی و عمیق جامعه‌شناختی مدرن را برای مخاطب کودک و نوجوان به زبانی ساده بازبگوید.
 

سی و ششمین کنگره ادبیات کودک و نوجوان دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان (IBBY) با موضوع «دیدار شرق و غرب با یکدیگر  پیرامون کتاب و افسانه های کودکان» از ۳۰ آگوست تا یکم سپتامبر سال ۲۰۱۸ در شهر آتن یونان برگزار شد و در این دوره به نقش ادبیات کودک با تمرکز درتنوع فرهنگی پرداخته شد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها