جمعه ۲۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۴
بازیگر نقش‌های ماندگار نمایش‌نامه‌ها و فیلم‌نامه‌های مهم ایرانی درگذشت

عزت الله انتظامی،‌ آقای بازیگر،‌ به تصویر کشنده کاراکترهای ماندگار ادبیات داستانی ایران دار فانی را وداع گفت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، عزت‌الله انتظامی آقای بازیگر سینمای ایران ساعت ۴ صبح امروز جمعه ۲۶ مرداد، در بیمارستان «باهنر تهران» درگذشت.

نوه عزت‌الله انتظامی خبر درگذشت وی را تایید کرده است. انتظامی در سال 1382 به عنوان چهره ماندگار ایران انتخاب شد. 

از جمله کتاب‌هایی که درباره زندگی و فعالیت هنری عزت‌الله انتظامی منتشر شده کتاب شناخت‌نامه عزت‌الله انتظامی زیر عنوان «من عزتم،‌بچه سنگلج» از سوی نشر سخن در سال 1392 است. کتاب «من عزتم بچه سنگلج» شناخت‌نامه‌ای برای «عزت‌الله ‌انتظامی» است که به قلم «غزاله سلطانی» به رشته تحریر درآمده است. سلطانی در این کتاب بخشی از زندگی هنری ‌انتظامی، بازیگر پیشکسوت سینمای ایران را منعکس می‌کند. نخستین فیلمی که انتظامی بازی کرد «واریته بهاری» بود در سال 1328. او در آثار سینمایی مشهوری مثل گاو، روسری آبی، اجاره‌نشین‌ها و... به ایفای نقش پرداخت. بخشی از زندگینامه هنری آقای بازیگر سینمای ایران به ایفای نقش‌هایی بی‌بدیل روی صحنه تئاتر خلاصه شده و این میان حافظه تاریخی تئاتر سنگلج با هنر بازیگری ممتاز و متمایز ‌انتظامی گره خورده است. بخش‌هایی از کتاب «من عزتم بچه سنگلج» نیز به نمایش‌های این بازیگر متولد محله سنگلج روی صحنه این تماشاخانه قدیمی اختصاص دارد.

مراسم رونمایی از کتاب شناختنامه عزت‌الله انتظامی که «من عزتم،بچه سنگلج» نام دارد، ۲۷ دی 1392 با حضور محمد ابراهیم باستانی پاریزی، رضا داوری اردکانی، مسعود کیمیایی، علی نصیریان، جواد مجابی، علی دهباشی و… در هتل هما برگزار شد.



در این مراسم، عزت‌الله انتظامی گفته بود: «فکر می‌کنم هیچ کس نمی‌تواند ذوق و شوقی این لحظه من  را حس کند؛ امروز بعد از عمری طولانی، کار من در دست مردم است و خوشبختانه مردم هم از آن رضایت خواهند داشت. ما سختی‌های زیادی کشیدیم و هنوز هم می‌کشیم. خوشحالم که در دوران فعالیت هنری‌ام، مسائل سیاسی و غیرسیاسی به وارد کارم نشد. همیشه برای مردم کار کرده‌ام. این کارها توسط من و با همراهی مردم انجام شده است.»


عزت‌الله انتظامی بازیگر نقش اصلی مهم‌ترین اثر اقتباسی سینمای ایران است. انتظامی با گذراندن دوره های آموزشی تئاتر به ایران بازگشت و به دلیل فضای نامناسب سینما از نظر اخلاقی، به کار دوبله فیلم، اجرای نمایش و حضور در تلویزیون روی آورد.
وی در سال ۱۳۴۸ با  فیلم «گاو» ساخته  داریوش مهرجویی  وارد عرصه حرفه‌ای سینما شد. انتظامی در نقش مش حسن که در فراق گاو خود می‌نالد با او همزات‌پنداری می‌کند و شرایطی را به وجود می‌آورد که بازی او در فیلم گاو نقطه عطف و تحولی شگرف در تاریخ بازیگری سینمای ایران می‌شود.
 فیلم گاو بر اساس داستان چهارم از مجموعه داستان «عزاداران بیل» نوشته غلامحسین ساعدی ساخته شده است.

بازی های او در دیگر آثار مهرجویی همچون «آقای هالو»، «دایره مینا»، «پستچی»، «اجاره نشین‌ها»، «هامون» و «بانو» باعث بروز توانایی‌های بسیار او شد. انتظامی علاوه بر نقش آفرینی در آثار مهرجویی، در فیلم‌های کارگردانان دیگری چون علی حاتمی و محسن مخملباف نیز بازی کرده است.

انتظامی در تئاتر و صحنه نیز کارنامه درخشانی دارد. عزت الله انتظامی از حدود 14سالگی تئاتر را با پیش پرده خوانی در تماشاخانه های لاله زار آغاز کرد. در سال 1320 نخستین نمایش حرفه ای خود را با عنوان «التیماتوم» نوشته پرویز خطیبی و به کارگردانی اصغر تفکری در تئاتر پارس لاله زار اجرا کرد و تا سال 1326 توانست در بیش از 10 نمایش نقش پردازی کند. وی در دانشگاه هنرهای زیبا دانشگاه تهران نزد استادانی همچون حمید سمندریان و شنگله دانش خود را با آموخته های آکادمیک روزآمد کرد.
 انتظامی در تلویزیون نیز آثار ارزشمندی از خود به یادگار گذاشت.تله‌تئاترهایی چون «مرد کوته‌فکر»، «پیک نیک»، «کبوتر جلد و معاملات» و ... از جمله فعالیت‌های این بازیگر ارزشمند در تلویزیون است.

عزت‌الله انتظامی در طول فعالیت هنری خود در بیش از سی فیلم سینمایی و  بیش از 50 تله‌تئاتر و سریال در تلویزیون حضور یافت.

 

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۶
    چه متفاوت خبرشو اعلام کردین. بالاخره یه خبرگزاری شعورش رسید که چهارتا از کار های هنریش رو هم بنویسه.دمتون گرم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها