دوشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۳
امام خمینی (ره) با خودش، خدایش و با مردمش صادق بود

دبیرکل مجمع روحانیون مبارز در آئین رونمایی از کتاب «الف لام خمینی»، بیان کرد: امام مستجمع یک حوزه گسترده نظری است و تجمیع این ابعاد نظری خود حکایت از عُلُو جایگاه نظری، علمی و فکری امام دارد. ایشان اعلی‌علیین در حوزه شخصیت عملی است؛ با خودش، خدایش، دانش و معارفش و با مردمش صادق بود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین پورمحمدی، دبیرکل مجمع روحانیون مبارز، عصر امروز (دوشنبه 22 مرداد) در آئین رونمایی از کتاب «الف لام خمینی» گفت: در حضور فرهیختگان و در محفلی به نام نامی بزرگِ تاریخ معاصرمان، تاریخ‌ساز، دوران‌ساز و تمدن‌ساز الهی‌مان حضرت‌ امام (ره) دور هم جمع شدیم تا از آن بزرگ یاد کنیم و مروری بر تاریخ و زندگی او داشته باشیم. فرصت خوبی است که پس از 40 سال از امام صحبت کنیم. هرچند در این فرصت‌های کوتاه حتی به اندازه نَمی هم نصیب نمی‌شود، ولی باید فرصت را غنیمت دانست.
 
وی افزود: شخصیت امام به حق کلمة‌الله و روح‌الله بود. خداوند در قرآن کلمه طیبه را مثل یک درخت پاک‌نهاد با ریشه‌های عمیق و محکم و شاخ و برگ‌هایی که در آسمان گسترده شده، بیان کرده که به هرکس در هرجهت و در هر زمان ثمره می‌دهد. خداوند اذن داده که کلمه طیبه برای همیشه به همگان خیر برساند. شخصیت امام مصداقی از این کلمه است.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین پورمحمدی، تصریح کرد: امام شخصیت نظری فوق‌العاده‌ای داشت. یک فیلسوف تمام عیار با قامت فیلسوفانه بسیار عمیق، بلند و صاحب‌نظر و شخصیتی صاحب‌مسلک در حوزه عرفان بود. در شرایط خاص و ویژه زمان خود که فلسفه جزو علوم حاشیه‌ای محسوب می‌شد، امام در قله فلسفی و عرفانی با مشرب اصولی عمیق نزدیک به بزرگان اصولی تاریخ معاصر قرار داشت. از اواسط قرن دوازده تا اواسط قرن سیزده نقطه اوج اصولی‌ها بوده که امام در این میان سری بلند کرده است. همچنین ایشان در بحث‌های دیگری مانند فقه نیز سرآمد بودند. در موضوعات مختلف در هر عرصه‌ای جایگاه عالی را احراز کرده و نظریه‌پرداز و نقاد بود.
 
دبیرکل مجمع روحانیون مبارز ادامه داد: امام مستجمع یک حوزه گسترده نظری است و تجمیع این ابعاد نظری خود حکایت از عُلُو جایگاه نظری، علمی و فکری امام دارد. اما روی دیگر سکه درباره امام نیز به اوج طعنه می‌زند. ایشان اعلی‌علیین در حوزه شخصیت عملی است؛ با خودش، خدایش، دانش و معارفش و با مردمش صادق بود. امام اینچنین در ابعاد مختلف نظری و عملی در قله قرار داشت و امروز هم شاهد این درخشش در عرصه‌های مختلف هستیم. اما هنوز هم سایه برخی از وجوه شخصیتی امام اجازه فهم درست ایشان را نمی‌دهد. زمان باید اجازه دهد حجاب معاصرت و حواشی زندگی کثرتی ایشان کنار رفته تا بتوان شخصیت امام را شفاف‌تر دید. امام را باید تازه شناخت. امام را باید در سیر امام‌شناسی شیعه، سیری که در حکمت و مکتب نبوی تعریف می‌شود، شناخت.
 
وی گفت: هدایت‌الله بهبودی با قلم خود شخصیت علمی، عملی و پیرامونی امام (ره) را با اسناد متقن با یک زبان روان و پرکشش روایت کرده است. وقتی کتاب را در دست گرفتم، برایم فوق‌العاده جذاب بود و چند روز تمام درگیر آن بودم که البته جذابیت این کتاب نشأت‌گرفته از جذابیت شخصیت خود امام است. کار نویسنده «الف لام خمینی» کار بزرگی است، ولی این تازه شروع راه ما برای امام‌شناسی است، چراکه امام یک مبدأ تاریخ‌شناسی بزرگ است.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین پورمحمدی، بیان کرد: امام (ره) یک انسان تمدن‌ساز بوده که عامل تحولات بزرگی در همه عرصه‌ها بود تا بتواند سوار بر موج این تحولات آینده دیگری را برای بشریت رقم بزند. اگر انقلاب خمینی بزرگ را بشناسیم و آن را به نسل امروز بشناسانیم، آینده تحولات جهان در گرو فرازمانی و فراتاریخی فهم امام است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط