یکشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۳
شخصیت‌هایی چون عبدالله انوار می‌توانند الگوی نسل آینده باشند

محمدجواد حق‌شناس رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران درباره نام‌گذاری خیابانی به نام عبدالله انوار گفت: در شورای شهر تصمیم ما بر این بوده که بتوانیم از شخصیت‌ها و چهره‌هایی که می‌توانند الگوی نسل آینده باشند اینگونه تجلیل به عمل آوریم و در عین حال این نام‌گذاری‌های می‌تواند گوشه‌ای از خدمات و ارزش‌های این چهره‌های عزیز را قدردانی کند.

محمدجواد حق‌شناس رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران و رئیس کمیسیون نام‌گذاری و تغییر نام معابر و اماکن عمومی شهر تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) با اشاره به نام‌گذاری خیابانی به اسم عبدالله انوار که صبح امروز در صحن شورای شهر تصویب شد گفت: قطعا خوانندگان شما چون به‌طور تخصصی حوزه کتاب را دنبال می‌کنند با شخصیت، نام و موقعیت استاد عبدالله انوار آشنا هستند. ایشان یک چهره منحصر به فرد در نسخه‌شناسی، ریاضیدان و متخصص متون ریاضی کهن است که درواقع بیش از شاید 7 دهه عمر پربرکتش را در راه دانش، پذیرش و حفظ میراث کهن و  مکتوب گذاشتند و یکی از تهران‌شناسان مجرب و ارجمند ما هستند.
 


وی افزود: در شورای شهر تصمیم ما بر این بوده که بتوانیم از شخصیت‌ها و چهره‌هایی که می‌توانند الگوی نسل آینده باشند اینگونه تجلیل به عمل آوریم و در عین حال این نامگذاری‌های می‌تواند گوشه‌ای از خدمات و ارزش‌های این چهره‌های عزیز را قدردانی کند. لذا این کار را در دستور کار شورا قرار دادیم. با توجه به ویژگی‌هایی استاد و نقشی که در رابطه با اسناد و نسخه‌شناسی داشتند تلاش شد که نامی در کنار ساختمان شماره 2 کتابخانه ملی یا همان مرکز اسناد، حد فاصل خیابان میرداماد و حقانی به نام شنگرف مورد توجه قرار گیرد و کمیسیون هم پیشنهاد کرد و خوشبختانه در شورای شهر توانست از 20 رای، 19 رای را به خود اختصاص دهد و مورد موافقت اکثریت قریب به اتفاق اعضای شورا قرار بگیرد.
 


حق‌شناس در پاسخ به این سوال که چه شخصیت‌های دیگری برای این دست نام‌گذاری‌ها را مد نظر دارید بیان کرد: ما در جلسات قبل سعی کردیم و اقداماتی انجام دهیم، توانستیم نام آقای دکتر حبیبی را برای یکی از این نام‌گذاری‌ها مطرح کنیم یا نام خانم توران میرهادی که یکی از چهره‌های شناخته‌شده عرصه کتاب کودکان بود بر یکی از پارک‌های بزرگ در منطقه 20 تهران در محله 13 آبان نامگذاری شد. به هر حال تلاش مجموعه این است که ما بتوانیم از این ظرفیت متناسب با فرهنگ و علایق و ویژگی‌های ممتازی که در میان چهره‌های شناخته شده کشورمان و دنیا داریم استفاده و سعی کنیم فلسفه نامگذاری را حتما مورد توجه و دقت قرار دهیم. طبیعتا بنا بر این بوده که خیلی سراغ تغییر نام مکان‌ها نرویم و مکان‌های جدید را با این اسامی نام‌گذاری کنیم.

حق شناس همچنین در پاسخ به اینکه خیلی شخصیت‌های برجسته ادبی هستند که هنوز نامشان بر مکان خاصی گذارده نشده اظهار کرد: این یکی از دغدغه‌های ما هم هست ولی شما می‌دانید که ما در شهر تهران که یک شهر قدیمی است معبر جدید خیلی کم داریم مگر اینکه در مناطق نوسازی مثل منطقه 22 معابر جدید را با دقت و برای اینکه پیوند مناسبی بین شاخص فرهنگی داشته باشیم دنبال کنیم و برای نام‌گذاری انتخاب کنیم. اگر هم نخبگان فرهنگی در این حوزه نظر و پیشنهادی داشته باشند در شورای شهر قطعا برای نامگذاری اقدام می‌کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها