پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۹
تماشای فاتحه‌الکتاب در چهل آینه

نمایشگاه «چهل آینه» به همت موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک با همکاری موزه قرآن و کتابت تبریز، همزمان با سومین روز ماه مبارک رمضان در مرکز آذربایجان شرقی افتتاح می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به نقل از روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، موقوفه آستان قدس رضوی، نمایشگاه «چهل آینه» شامل مجموعه‌ای از تابلوهای تصویر نسخه‌های خطی سوره فاتحه‌الکتاب از گنجینه قرآنی کتابخانه و موزه ملی ملک است که گوشه‌ای از پیوند هنر و مضمون‌های دینی را در گستره فرهنگ و هنر دیرینه اسلامی- ایرانی به نمایش می‌گذارد.

این نمایشگاه شنبه 29 اردیبهشت 1397، همزمان با سومین ماه مبارک رمضان، در موزه قرآن و کتابت تبریز افتتاح خواهد شد.

کتابخانه و موزه ملی ملک این بسته نمایشگاهی را با هدف گسترش فرهنگ قرآنی، ترویج هنرهای ناب اسلامی- ایرانی مانند خوشنویسی در جامعه و شناساندن نفایس خطی این موقوفه که یکی از 6 کتابخانه بزرگ کشور در حوزه نسخه‌های خطی به‌شمار می‌آید، به آذربایجان شرقی فرستاده تا دوستداران فرهنگ و هنر اسلامی- ایرانی به تماشای این گوشه دل‌انگیز از گنجینه فرهنگ و تمدن اسلام و ایران بنشینند.

نمایشگاه «چهل آینه» نماهایی از سیر شکل‌گیری و دگرگونی خوشنویسی و صنایع کتاب‌آرایی همچون تذهیب و گل‌ومرغ را به‌ویژه در زمینه کتابت قرآن کریم به نمایش می‌گذارد.

موزه قرآن و کتابت تبریز در بنای مسجد شاه تهماسب صفوی معروف به مسجد صاحب‌الامر جای دارد. این مسجد زیبا در دوره صفویه پدید آمده و اکنون در مرکز تبریز جای گرفته است. دوستداران فرهنگ و هنر اسلامی- ایرانی تا پایان ماه مبارک رمضان می‌توانند از نمایشگاه «چهل آینه» واقع در این موزه در شرق میدان صاحب‌آباد تبریز دیدن کنند.

کتابخانه و موزه ملی ملک، نخستین موزه وقفی- خصوصی ایران و یکی از شش کتابخانه بزرگ کشور در حوزه نسخه‌های خطی است. ساختمان این گنجینه تاریخی در محوطه تاریخی باغ ملی تهران جای دارد. برپایه سفارش حاج حسین آقا ملک، بنیان‌گذار و واقف این گنجینه، بیرون‌بردن آثار و اشیای آن از ساختمان ممنوع است، از این‌رو کتابخانه و موزه ملی ملک با هدف گسترش و تبلیغ آموزه‌های فرهنگ و هنر ایرانی- اسلامی، بسته‌هایی نمایشگاهی از تصویر آثار گوناگون خود فراهم آورده که در همکاری‌های فرهنگی با نهادها و مراکز علمی، فرهنگی و آموزشی، برای نمایش در آن‌ها ارائه می‌دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها