دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۷
ملت ایران در حفظ نام خلیج فارس  یکدل هستند

سید‌عباس صالحی در پیام به هشتیمن جشنواره ملی خلیج فارس با اشاره به اهمیت تاریخی خلیج فارس، تاکید کرد که مردم و حکومت در برابر هرگونه تعدی به تمامیت ارضی کشور به ویژه خلیج همیشه فارس و جزایر ایرانی آن یکدل و هم صدا هستند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان ،در این پیام امده است: روز ملی خلیج فارس نمادی از وحدت و همگرایی ایرانیان در حفظ تمامیت ارضی این سرزمین کهن و انسجام مردم این کشور در عرصه‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی است . این روز بزرگ، نشانه تعامل با کشورهای منطقه منطقه جهان نیز به شمار می‌رود که طی قرون متمادی از طریق این ابراه مهم به مبادله و داد و ستد با جهانیان اهتمام ورزیده‌اند.
 
کانون‌های تمدنی مهمی همچون لیان و سیراف در بوشهر فعلی و کیش، بندر لنگه، کنگ و قشم، هرموز و بندر عباس در خشکی و دریا در مجاورت و دل خلیج‌فارس شکل گرفته که هر یک علاوه بر تبادل کالا و مناسبات تجاری و دریانوردی از قدیم و جدید درخشیده‌اند .
 
راه تاریخی ادویه، بنادر و جزایر این دریا را به اقصی نقاط عالم شناخته شده در آن روزگاران پیوند داده و در این بستر جغرافیایی چرخه همگرایی شکل گرفته است .
 
حضور ایرانیان در آسیای شرقی، هند و آفریقا و نیز حاشییه جنوبی خلیج‌فارس به ویژه مسقط که در خط ارتباطی این تبادلات قرار داشته، بسیار چشمگیر بوده است تا انجا که بسیاری از آموزه‌های دینی و معنوی نیز از این رهگذر منتقل شده است . همین بس که اسلام از طریق بازرگانان ودریانوردان منصف به آسیای شرقی نفوذ کرد وگسترش یافت.
 
شکل‌گیری کانون‌های انسانی ایرانیان در هند و آفریقا و چین و حاشیه جنوبی این دریا مرهون مهاجرت‌های بزرگ و مهمی از این خلیج نیلگون است که موجب رونق فرهنگ و زبان و آیین‌های ایرانیان در مناطق مذکور شد.
 
در روزگار ما نیز منافع مشترک اقتصادی، مسائل زیست محیطی ، استراتژیک و ژئوپولتیک در کنار دغدغه‌های مشترک دینی، فرهنگی واجتماعی می‌تواند خلیج فارس را همانند گذشته به محور اتحاد و دوستی کشورهای منطقه تبدیل کند.
 
ملت بزرگ ایران و دولت جمهوری اسلامی، با گرامیداشت یاد و نام همه مردان و زنان بزرگی که در راه حفظ امنیت و ثبات منطقه خلیج فارس تلاش کرده‌اند، در برابر هرگونه تعدی به تمامیت ارضی کشور به ویژه خلیج همیشه فارس و جزایر ایرانی آن یکدل و هم صدا هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها