یکشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۶:۲۳
مشكلات زنجيره‌اي، مانع اصلي تعامل است

مديرمسوول نشر تهمتن، وجود مشكلات زنجيره‌اي در چرخه چاپ و نشر كتاب را مانع اصلي ايجاد تعامل قانوني بين ناشر و مولف مي‌داند./

حميدرضا قاسمي، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، اظهار داشت: در بازار خريد و فروش كاغذ، تغييرات ناگهاني در قيمت رخ مي دهد. از سوي ديگر، بالا رفتن نرخ برخي خدمات در عرصه چاپ و نشر نيز باعث افزايش ناگهاني قيمت تمام‌شده يك كتاب مي‌شود. در نتيجه، اين مشكلات زنجيره‌اي باعث مي‌شود تعامل صحيح و قانوني بين ناشر و مولف عملا به وجود نيايد يا تعامل نسبي ايجاد شده، از بين برود.

وي ادامه داد: در چنين شرايطي گاهي انسان به اين نتيجه مي‌رسد كه همه حق دارند و همه هم به نوعي مقصرند! مثلا چاپخانه‌دار كه بايد حقوق كارگرانش را بدهد و كاغذ را گران بخرد. اما در نهايت اين سوال همه مطرح مي‌شود كه به راستي مقصر كيست و چرا تعامل لازم بين ناشر و مولف ايجاد نمي‌شود؟

اين ناشر، با اشاره به اين‌كه مشكلات مالي انتشار يك اثر مكتوب، بسيار  سنگين زياد است، افزود: گاهي من به عنوان ناشر، قيمت تمام شده يك كتاب را در زمان حاضر به مولف مي‌گويم و توافقات لازم صورت مي‌گيرد، اما مشكلاتي نظير تغيير ناگهاني قيمت كاغذ پديد مي‌آيد و همه چيز خراب مي‌شود.

وي در پاسخ به اين سوال كه «مگر نبايد ناشر از قيمت روز اجناس و خدمات در حوزه كاري خود آگاه باشد تا اين قدر در چاپ يك اثر دچار مشكل نشود»، گفت: ناشر بايد از قيمت‌هاي روز آگاه باشد، اما مشكل اين‌جاست كه در بسياري از موارد، ناشران كتاب‌هاي دوستان، آشنايان يا همكاران قديمي خود را چاپ مي‌كنند و در زمان عقد قرارداد، خواهش آن‌ها مبني بر ياري كردن براي چاپ اثر مكتوب را مي‌پذيرند. آن‌ها قيمت تقريبي تمام شده را هم مي دهند، اما هنگامي كه كار به پايان مي‌رسد و قيمت تمام شده تغيير مي‌كند، به يك باره برخي دوستي‌ها و آشنايي‌ها به هم مي‌خورد.

مدير مسوول نشر تهمتن در پايان پيشنهاد داد؛ همان‌طور كه از قيمت پشت جلد كتاب، ‌درصدي براي موزع و فروشنده در نظر گرفته مي‌شود، درصدي نيز براي ناشر لحاظ شود تا او بتواند با تكيه بر اين درصد، نوسانات بازار را تا حد زيادي مهار كند و تعامل بين ناشر و مولف برهم نخورد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط