پنجشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۸
نویسندگان و پژوهشگران باید به نوشتن فقه تشویق شوند

آیت الله سبحانی گفت: نویسندگان و پژوهشگران باید به نوشتن فقه تشویق شوند. نشاط و کیان شیعه به فقه است. این موضوع در بین آثار برگزیده جشنواره چشمگیرتر باشد تا بتوانیم فقه اسلامی را به دنیا عرضه کنیم. اگر آثار فقهی را با قلم و محتوای مناسب و چاپ خوب منتشر کنیم می توانیم شیعه را بالا ببریم. به طور کلی در اثر آشنایی کم با کتاب، در عرضه آن هم چندان موفق نیستیم.


به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آیت الله جعفر سبحانی در آئین اختتامیه نوزدهمین همایش کتاب سال حوزه، با اشاره به اهمیت قلم بیان کرد: خداوند متعال حدود 40 بار در قرآن کریم قسم یاد کرده (مقسم به و مقسم الیه) که مقسم به، دو صورت دارد:  یا دارای آثار عجیبی است و یا دارای قداست است. بیشتر موارد دارای آثار تکوینی بزرگی است ولی مثلا وقتی به پیامبر قسم یاد می شود، پیامبر دارای قداست است. در آیه "نون والقلم و ما یسطرون" نیز وقتی به قلم قسم یاد می شود، قلم دارای قداست است.

این مرجع تقلید ادامه داد: بهترین قلم، قلمی است که علوم گذشته را به آیندگان منتقل کند. بشر دارای 17 تمدن بوده و قلم است که این تمدن ها را به هم پیوند می دهد. هم قلم مهم است و هم کتابت و آنچه که قلم می نویسد. قلم بسیار اهمیت دارد و خداوند در اولین آیه ای که بر پیامبر (ص) نازل کرده، قلم را مطرح میکند.

آیت الله سبحانی گفت: در قرآن نزدیک به 40 قسم دارد و بیشتر مفسران به مقسم به، توجه کرده اند، ولی به تبیین رابطه مقسم به و مقسم الیه چندان پرداخته نشده است. بررسی نوع این رابطه می تواند موضوع چندین پایان نامه قرار گیرد. تنها یکی از فضلای حوزه که شربت شهادت نوشیده، در کتاب "سوگندهای قرآن" توانسته درباره این دو بحث کند ولی موارد دیگری دیده نمی شود. 

این مرجع تقلید اظهار کرد: نه تنها قلم، بلکه حتی صدای آن هم نزد خداوند محبوب است. قلم علما و فرهیختگان باید کار کند و اثری از خود به جا گذارند. شیعه از ابتدا به قلم اهمیت داده و قلم از دستش نیفتاده است. امیرالمومنین (ع) و شیعیانش دارای آثار ارزشمندی هستند. 

آیت الله سبحانی افزود: نوشتن مهم است ولی آن زمانی سودمند است که مشکلی از زندگی بشر بگشاید. مهم محتوای اثر است. بسیاری کتاب های بی فایده نوشته می شوند که هیچ اثری در دنیا و آخرت ندارد. آثار باید بتوانند مشکلی را حل کرده و اسلام و نظام را سرپا نگاه دارند. همه نوع کتاب های قدما، برای ما مطلوب است. شیخ طوسی گفت که دیدم شیعیان یک کتاب جامع ندارند، "التبیان" را در 10 جلد نوشتم.

این مرجع دینی کشور، گفت: نویسندگان و پژوهشگران باید به نوشتن فقه تشویق شوند. نشاط و کیان شیعه به فقه است. این موضوع در بین آثار برگزیده جشنواره چشمگیرتر باشد تا بتوانیم فقه اسلامی را به دنیا عرضه کنیم. اگر آثار فقهی را با قلم و محتوای مناسب و چاپ خوب منتشر کنیم می توانیم شیعه را بالا ببریم. به طور کلی در اثر آشنایی کم با کتاب، در عرضه آن هم چندان موفق نیستیم. 

آیت الله سبحانی، تاکید کرد: در کنار محتوای خوب، باید به ظاهر و نوآوری در موضوع و ارائه نیز توجه کرد. کتاب نباید تنها جمع افکار و روایات باشد بلکه نوآوری باید در آن وجود داشته باشد. باید روی موضوع تمام پایان نامه های حوزه فکر شود. این پایان نامه ها باید بتوانند به شبهات روز و از جمله شبهات مطرح شده در فضای مجازی پاسخ دهند. 

این مرجع تقلید در پایان گفت: کوشش کنیم آثار خطی را حفظ و تکثیر کنیم و در اختیار پژوهشگران قرار دهیم، چون نظام ما، هم نظام فرهنگی و هم نظام دینی است. نگذاریم غارتگران، آثار و مخطوطات ما را به تاراج ببرند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط