شنبه ۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۲
فرانسه مانع حراج دو نسخه دست‌نویس نایاب شد

دولت فرانسه با میراث ملی خواندن نسخه‌های دست‌نویس رمان «120 روز در سودوم» اثر مارکی دو ساد و «مانیفست سورئالیسم» نوشته آندره برتون از فروش آنها در یک حراجی جلوگیری کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از لو نوولیست، دولت فرانسه با میراث ملی خواندن نسخه دست‌نویس رمان «120 روز در سودوم» نوشته مارکی دو ساد، از فروش آن در یک حراجی جلوگیری کرد. این رمان که برآورد می‌شد تا 6 میلیون دلار فروخته شود درباره انواع فساد و خشونت است.

خانه حراجی پاریس اعلام کرد که وزارت فرهنگ فرانسه تمایلش را برای خرید این رمان نشان داده و گفته است:« این نسخه با وجود اینکه در زندان نوشته شده اما در وضعیت مطلوبی به سر می‌برد و شهرت عالم‌گیری دارد. این رمان بر بسیاری از نویسندگان قرن بیستم فرانسه تاثیرگذار بوده است.»

 فدردیک کاستاینگ، متخصص نسخه‌های خطی قرن هجدهم میلادی درباره این اثر دو ساد گفت: «این نسخه یکی از قدیمی‌ترین آثار دو ساد بوده و سند ادبی مهمی برای تاریخ فرانسه محسوب می‌شود.»

لازم به ذکر است که مارکی دو ساد این رمان را زمانی که در زندان باستیل به سر می‌برده و در عرض 37 روز نوشته است. فیلمی جنجالی نیز به کاگردانی پیر پائولو پازولینی، کارگردان ایتالیایی از این اثر ساخته شده که به انتخاب انجمن منتقدان فیلم شیکاگو شصت و پنجمین فیلم ترسناک تاریخ نام گرفته است.

نسخه دست‌نویس بیانیه «مانیفست سورئالیسم» نوشته آندره برتون، نویسنده فرانسوی و بنیانگذار مکتب سوررئالیسم نیز از دیگر آثار بود که از این حراجی برداشته شد. این اثر نیز جز میراث ملی فرانسه نامیده شد.

​در پی تصمیم دولت فرانسه، خروج این آثار از کشور به مدت حداقل سی ماه ممنوع اعلام شده است. به گفته مسئولین این حراجی انتظار می‌رود که دولت فرانسه در طی این مدت مبلغ کافی را برای خرید این آثار با نرخ دولتی را فراهم آورد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها