دوشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۱
حراج 125 هزار دلاری نامه‌ای از داروین درباره باورهایش

نامه‌ چارلز داروین به یکی از مخاطبانش که در آن درباره جزئیات شک و تردیدهایش درباره وجود و یا عدم وجود خدا نوشته، درحراجی ساتبیز نیویورک به قیمت 125 هزار دلار فروخته شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از بیزینس‌اینسایدر، پس از آن‌ که چارلز داروین، زیست‌شناس و زمین‌شناس انگلیسی کتاب «منشاء انواع» را در سال 1859 میلادی منتشر کرد، افراد بسیاری آن را حمله به مذهب تلقی کرده و نظریه داروین مبنی بر تکامل موجودات زنده روی زمین طی هزاران سال را با شکل‌گیری جهان در هفت روز بنا برآموزه‌های دینی، مغایر دانسته و آن را نظریه‌ای جسورانه و انقلابی شمردند.

در این میان، یک خواننده کنجکاو و باهوش با نام جیمز گرانت برای این‌که بداند چطور نظریه داروین، ناقض اعتقادی است که بر مبنای آن خداوند قادر و توانا خالق تمام موجودات جهان است، در سال 1878 میلادی، نامه‌ای به داروین نوشته و از او خواسته بود که پاسخش را در دو یا سه کلمه به طور واضح بیان کند.

داروین که در آن زمان 65 ساله بود، پس از گذشت پنج روز به جای نوشتن چند کلمه مختصر در رد و یا اثبات نظریه‌اش، نامه‌ای سه صفحه‌ای به مرد جوان نوشت و در آن توضیح داد که به دلیل بیماری‌اش نمی‌تواند پاسخ و توضیح بیشتری بدهد، اما این موضوعی حل نشدنی بوده و جواب ساده و روشن ندارد.

داروین در این نامه نپذیرفته که علم را در رویاروی و تعارض با مذهب قرار دهد. او در ادامه نوشته که قوی‌ترین استدلال درباره اثبات وجود خداوند به غرایز، شهود و احساس درونی هر انسانی برمی‌گردد؛ این‌که هر فردی از درون احساس کند که وجود یک آغازگر و خالق برای این جهان ضروری است؛ البته تردیدهایی نیز در این باره مطرح می‌شود که چقدر این احساسات درونی قابل اعتماد می‌توانند باشند.

داروین در سطرهای آخر نامه خطاب به خواننده کنجکاو می‌نویسد که نمی‌تواند به سوالش درباره مذهب پاسخ قطعی و روشنی بدهد و به او توصیه می‌کند از آخرین یافته‌های علم واهمه نداشته باشد و از سوی دیگر به احساس درونی خودش درباره خداوند نیز باور و اعتماد داشته باشد. 

داروین این نامه را تنها چهار سال پیش از مرگش نوشت و واضح است که در آن زمان نسبت به موضع خود درباره خدا مطمئن نبوده است.

این نامه که تا پیش از این نزد یک مجموعه‌دار آمریکایی نگهداری می‌شد، چند روز پیش در حراجی ساتبیز نیویورک به قیمت 125 هزار دلار فروخته شد. پیشنهاد خریدار نهایی بیش از دو برابر قیمت تخمین زده بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها