جمعه ۲۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۷
پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به جشنواره داستان بانه

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به یازدهمین جشنواره سراسری داستان بانه بر این موضوع که ادبیات، عرصه‌ای گسترده برای نیل آدمی به ادراک خویش و جهان پیرامون است، تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، سید عباس صالحی؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به جشنواره داستان بانه، بر اهمیت این رویداد تاثیرگذار فرهنگی - ادبی و ضرورت حمایت همه‌جانبه از آن تاکید کرد. این پیام که در آئین اختتامیه یازدهمین جشنواره داستان بانه از سوی سید احمد توکلی؛ عضو انجمن ادبی به‌روژه بانه قرائت شد، به شرح زیر است:

«در ساحت ادبیات است که مفهوم انسانیت می‌تواند در لابه‌لای آفرینش‌های استعلایی ادبی، بوسیله خود انسان کشف شود.
تصور جهانی بی‌بهره از ادبیات دنیای زیبایی نخواهد بود و بی‌هویتی معنوی در چنین جهانی سرگشتگی انسان را در پی خواهد داشت.

ضرورت وجودی این کشف و شهود هنری، زمانی محسوس‌تر است که از ابعاد مخاطرات امپریالیسم نوین فرهنگی مبتنی بر اندیشه‌های تک‌بعدی و سیاست‌های استبدای در جهان امروز آگاه باشیم؛ جریان‌هایی که با تزریق خشونت جهانی به کالبد بشر امروزین، درصدد پیشبرد اهداف غیرانسانی خود هستند. در چنین وضعیتی، فرهنگ به‌طور عام و ادبیات به معنای خاص که با رسالت ذاتی خود، تنوع و تکثر از ویژگی‌های بارز آن است، می‌تواند از حریم انسان و مفهوم انسانیت در مقابل هجمه‌های فرهنگی صیانت کند.

از این‌رو، جشنواره داستان بانه در دومین دهه برگزاری خود به‌مثابه رساله‌ای فاخر، در مسیر آگاه ساختن جامعه، قوام‌بخش آرمان‌های ناب انسانی و اسلامی است که در تلاقی 2 عرصه ادبی فارسی و کردی و تضارب اندیشه‌های گفتمان‌های ادبی متنوع، افق‌های جدیدی را فراروی مخاطبان فرهیخته این جشنواره می‌گشاید.

اهمیت این رویداد تاثیرگذار فرهنگی - ادبی و حمایت همه‌جانبه از آن ضروری است و همتی مضاعف، هم از سوی مسئولان و هم از سوی مخاطبان و شرکت‌کنندگان و علاقه‌مندان این حوزه می‌طلبد. مایه مباهات است که در یازدهمین دوره این رویداد کلان ادبی، نویسندگان فاضل و توانمند از سراسر میهن عزیزمان در استان شهیدپرور کردستان که رهبر فرزانه انقلاب تعبیر سرزمین هنر و فرهنگ را برای این سامان به کار برده اند، گردهم آمده و مهمان ادبیات غنی و مردمان فداکار آن هستند.

وظیفه خود می‌دانم از دست‌اندرکاران این جشنواره صمیمانه تشکر کرده و تلاش صادقانه‌شان را در برگزاری هر چه بهتر آن ارج نهم.

از خداوند متعال توفیق روزافزون برگزارکنندگان جشنواره را در استمرار و تعمیق این رخداد تاثیرگذار خواستارم تا با اراده و همتی مضاعف، گامی ارزشمند در مسیر ترسیم اطلس ادبیات داستانی کشور و برگرفته از قصه‌های کهن اقوام ایرانی بردارند.»

یازدهمین جشنواره سراسری داستان بانه، شامگاه پنجشنبه 23 آذرماه با معرفی آثار برتر و تجلیل از صاحبان این آثار در بخش‌های داستان فارسی، داستان کردی، مقاله‌نویسی فارسی، مقاله‌نویسی کردی و کودک و نوجوان، به‌کار خود پایان داد. 

محمد رحیمیان، عطا نهایی، رحیم عبدالرحیم‌زاده، فریا یونسی، لیلا صالحی، نسرین جعفری، ناصر یزدانی، امجد غلامی و مراد اعظمی، داوری آثار یازدهمین جشنواره سراسری داستان بانه را برعهده داشتند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها