چهارشنبه ۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۶
برگزیدگان جایزه ادبی یوسف تجلیل شدند

هفتمین دوره ادبی یوسف با تجلیل از 20 نفر نویسنده داستان کوتاه حوزه دفاع مقدس به کار خود پایان داد.

به‌گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) آیین اختتامیه هفتمین دوره جایزه ادبی یوسف عصر  چهارشنبه (اول آذرماه) با حضور امیرسرتیپ دوم حمیدرضا گرامی، رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس، محسن مومنی شریف، رئیس حوزه هنری، حجت‌الاسلام والمسلمین عباس حسنی، رئیس سازمان عقیدتی و سیاسی ارتش و جمعی از نویسندگان حوزه دفاع مقدس در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد.
 
سمیه‌سادات حسینی برای نگارش داستان کوتاه «یخ در بهشت» برای  سوژه نو، فضاسازی خوب، شخصیت‌پردازی عالی، دیالوگ‌های محکم و پایان‌بندی حیرت‌آور
 
حسین لعل بذری از استان خراسان نویسنده «موقوفِ فراموشی ایّام» برای نثر شاعرانه و بسیار تاثیرگذار، تشبیهات لطیف چون خیال و رویا، حسن برانگیزی مثال‌زدنی و عنوان کم‌نظیر.  
 
پروین برهان شهرضایی خالق «بعد از صد فرانسوی» از استان اصفهان برای  سوژه نو و بسیار شگفت‌انگیز و غافلگیر‌کننده، حضور سبز و درخشان و بالنده زندگی در دل جنگ و مرگ، و نمایش مظلومیت مجروح تک‌افتاده و غریب.
 
سیروس جمشیدی از استان فارس برای نگارش داستان کوتاه «خواب‌های یک سرباز» و  روایت معلق و رویاگونه داستان و ایجاد تعلیق خیلی خوب، اشاره هنرمندانه به موضوع تقدّس دفاع‌مقدس و باورها.
 
محمد عربی از استان خراسان رضوی برای نگارش داستان کوتاه. «درخت امام‌زاده» و فضای شاد و سبز روستا و سرخوشی بچه‌ها در ابتدای داستان و بعد حضور ناگهاین پیکر مطهر شهدای روستا و تصویر فوق‌العاده تکان‌دهنده پایان داستان.  

پدرام بهروزی از استان البرز برای نگارش داستان کوتاه «دو متر زیرِ زمین» و برای  نمایش بی‌نقص و قابل تحسین جادوی سینما در یک روستا و میان روستاییان، رواج نرم و رویاگونه فرهنگ جبهه و جراحت و شهادت و شهید در میان روستاییان.  

زهره شعبانی از استان البرز برای نگارش داستان‌ کوتاه «کدام مرتضی» و  برای استفاده تحسین‌برانگیز نام مرتضی برای دو شخصیت؛ شخصیتی که در اوج مظلومیت و بی‌خبری شهید شده و شخصیتی که مانده و روایت می‌کند. روایت خاطراتی شیرین از دل عکس‌ها کهنه. خاطراتی که حالا گزنده هستند و تلخ و شیرین.
 
مرتضی فرجی از استان همدان برای نگارش داستان کوتاه «آناتومی خاک» و  برای  نمایش تأثیرگذار و ماندگار رنج یک مادر در فراغ فرزند شهیدش، انتظاری باشکوه و ضیافت‌وار.
 
فائزه غفارحدادی از استان تهران برای نگارش داستان کوتاه «تبریکی از طرف جناب دزد»  و نمایش ایثار و انجام وظیفه رزمندگان در دل کوهستان‌های سرد و خشن غرب و صحنه‌پردازی عالی جشن سال نو در عین مظلومیت و محرومیت.  
 
 
سید میثم موسویان از استان همدان برای نگارش داستان کوتاه «کبوتر دمشق» و نمایش مظلومیت مدافعین حرم، رنج و جراحات و شهادت غریبانه‌شان در جوار حرم و به صحنه‌کشاندن دشمن غدّار.

 علیرضا نعمت‌اللهی از استان فارس برای نگارش داستان کوتاه «دوربین‌های لوبیتل مرگ ندارند» و  طرح سوژه‌ای تکراری از منظری نو. روایت صادقانه و بسیار تاثیر‌گذار از نگاه دوربین و پایان داستان که چون زخم بر دل می‌نشیند و می‌ماند.

مریم منوچهری از استان تهران برای نگارش داستان کوتاه «شط کوسه دارد» و نمایش عشق فرابشری یک مادر به تنها پسر رشیدش «علی» صحنه‌پردازی‌های جاندار، توصیف‌های دقیق و جزئ‌نگر به‌علاوه پایان فراموش ناشدنی.   

مرتضی عبدی از استان تهران برای نگارش داستان کوتاه «آخرین فصل ترشی» و  گفتن از جانبازان موجی و اعصاب و روان، حضور سایه‌سان جانباز موجی در مراسم ختم مادر و رفتن چون رویا برای حفظ آبروی خانواده.

مصطفی توفیقی از استان خراسان رضوی برای نگارش داستان کوتاه «مادر باور نمی‌کند مرتضی» و صحنه‌پردازی باشکوه از حس مادرانه و حفظ حرمت پیکر شهدای گمنام و ایجاز قابل تحسین.  
 
زهرا درمان از استان تهران برای نگارش داستان کوتاه «زندگی معمولی» و خلق اثری متفاوت، غافلگیرکننده و شخصیت‌پردازی بسیار خوب و دیالوگ‌های قوی.

مهدی باتقوا از استان تهران برای نگارش داستان کوتاه «بزرگ شدن در یک روز» و توجه به نوجوانان پسر در غیاب پدرِ به جبهه رفته، نمایش مردشدن پسر نوجوان پس از شهادت پدر به دور از اشعار و تصنع.

محمدرضا امانی از استان خراسان رضوی برای نگارش داستان کوتاه «کلکسیونر» و  نگاه کاملا متفاوت به مضمون دفاع‌مقدس، خلق شخصیت قوی و به‌یادماندنی پدر، ارائه اطلاعات در کل اثر به شکل هنرمندانه.

مصطفی انصافی از استان تهران برای نگارش داستان کوتاه «سیاهاب» و پرداخت به مضمون فداکاری و وفا و نمایش سبعیت رژیم بعث عراق.  

مهدی ابراهیم لامع از استان تهران برای نگارش داستان کوتاه «روی خاک، روی باد، روی هور» و نمایش مظلومیت یک زن در غیاب همسر شهیدش؛ کارکردن بی‌وقفه و شرافتمندانه زن برای ایستادن روی پای خود و توصیف دقیق و حس‌برانگیز محیط پُررمزوراز هور.
 
لیلا روغنگیر قزوینی از استان قزوینی برای نگارش داستان کوتاه «اسم روی اعلامیه» و سوژه متفاوت، عادت‌زدایی، پایان غافلگیرکننده و تندیس از یک زن شهید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۳
    معمولا جشنواره های داستان به روال منطقی در دو دوره داستانها را اعلام میکنند در نتایج اولیه دو یا سه برابر تعدادی که بایستی برنده باشند اعلام می کنند وبعد در مرحله بعد داستانها داوری می شوند اما گویا داوری در جایزه ادبی یوسف بنابر میل وسلیقه وجنسیت وزیبایی شرکت کنندگان است وبدا بحال کسی که آن زیبایی وجذابیت را نداشته باشد ویا شاگرد عزیز کرده این دوستان نباشد..امیدوارم فردای قیامت بتوانید جوابگوی این ناداوری خود باشید

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها