دوشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۹
ظرفیت رسانه‌ها ظرفیت برای معرفی کتاب‌های برگزیده به‌کار گرفته شود

علیرضا ابراهیمی؛ دبیر دوم کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش رسانه‌ها در معرفی کتاب‌های برتر، گفت:‌ رسانه‌ها به عنوان حامیان فرهنگ و اندیشه می‌توانند بخش زیادی از ظرفیت‌های خود را برای معرفی کتاب‌های خواندنی و آثار برگزیده ناشران اختصاص دهند و چنین اقداماتی نباید فقط به هفته کتاب محدود باشد.

علیرضا ابراهیمی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)،‌ با بیان اینکه در حوز‌ه‌های حمایتی کتاب باید تلاش مستمر داشته باشیم، عنوان کرد:‌ یکی از رسانه‌های تاثیرگذار برای معرفی کتاب، رسانه ملی است که با ظرفیت‌های بسیار خوبی که در حوزه‌های دیداری و شنیداری دارد، همچنین جایگاهی که در میان خانواد‌ه‌های ایرانی دارد، می‌تواند نقش مهمی برای هدایت حرکت مردم به سمت کتابخوانی داشته باشند.
 
وی ادامه داد: اگر این اقدامات به صورت مستمر، ادامه داشته باشد به مرور مردم به نگاه مشترکی برسند که به کتاب به عنوان یک ابزار مهم و منبع غنی فرهنگی نگاه کنند.
 
ابراهیمی با بیان اینکه کتاب از نظر محتوایی یک منبع غنی فرهنگی به شمار می‌آید، یادآور شد: هفته کتاب می‌تواند از لحاظ فرهنگسازی در خانواده‌های ایرانی حرکتی جدی به شمار بیاید به این شرط که اثرات آن به مردم بهتر شناسانده شوند.
 
وی ادامه داد:‌ این هفته فرصت مناسبی است تا دغدغه مسئولان نظام به کتاب بیشتر نشان داد شود، همچنین توجه مردم به فرهنگسازی را به امر کتاب و کتابخوانی بیشتر جلب کنیم،‌ در این میان انتظار داریم دستگاه‌های فرهنگی مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهاد کتابخانه‌های عمومی طی همکاری مشترک در حوزه کتاب طرح‌های تاثیرگذار فرهنگی داشته باشند.
 
ابراهیمی با بیان اینکه در حوزه کتاب ناشران و فعالان عرصه کتاب دغدغه‌های زیادی دارند، گفت: عموما وقتی می‌خواهیم در حوزه کتاب کاری را شروع کنیم باید دغدغه نویسنده و ناشر را برطرف کنیم، از سوی دیگر باید دغدغه مخاطب بر سر قیمت نیز در نظر داشته باشیم زیرا این موضوع اهمیت ویژه‌ای دارد که باید به آن دقت شود.
 
به گفته وی، هنوز بسیاری از خانواده‌ها به این دغدغه و اهمیت کتاب پی نبردند که نیاز به فرهنگسازی دارد، در این زمینه آموزش و پرورش می‌تواند نقش پررنگی داشته باشد به طوری که فقط روی محفوظات تکیه نکنند و دانشجو و دانش‌آموز را به سمتی ببرند تا مطالعه غیردرسی رواج پیدا کند.
 
دبیر کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد:‌نگاه ما این است که کتاب به عنوان یک اثر فرهنگی مفید هنوز در خانواده‌ها جا نیفتاده است و امیدواریم در کمیسیون فرهنگی و به طور کلی حاکمیت شرایطی به وجود آید که به مقوله کتاب پیش از پیش بپردازیم.
 
ابراهیمی با ارائه پیشنهاداتی در این زمینه، عنوان کرد:‌ باید تلاش کنیم با رعایت حقوق ناشران و نویسندگان کتاب را به صفحات مجازی ببریم و فرصت مطالعه را در دنیای امروز که مردم وقت زیادی برای کتابخوانی ندارند بیشتر کنیم،‌ تولید و انتشار کتاب‌های جیبی با حجم پایین نیز راهکار دیگری است که می‌تواند در تشویق مردم به کتابخوانی نقش موثری داشته باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها