یکشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۶
جذب 111 هزار و 700 نسخه منابع چاپی در کتابخانه آستان قدس رضوی

بیش از 111 هزار و 700 نسخه منابع چاپی به زبان‌هایی همچون فارسی، عربی، لاتین و اردو از طريق اهدا و خريداری در نیمه نخست سال جاری، جذب کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) عيسی اختری طوسی، رئیس اداره خدمات کتابداری سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان‌ قدس ‌رضوی، با اعلام افزایش بودجه برای خرید کتاب گفت: در شش ماه نخست سال 1396 بیش از 111 هزار و 700 نسخه منابع چاپی به زبان‌های فارسی، عربی و سایر زبان‌ها (لاتين، اردو و غيره) از طريق اهدا و خريداری به منابع سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی افزوده شده که از این میان بیش از 58 هزار نسخه توسط سازمان خریداری شده و بیش از 53 هزار و 700 نسخه اهدایی اشخاص حقیقی و حقوقی بوده است.
 
وی افزود: در نیمه نخست سال جاری، حدود 52 هزار نسخه کتاب فارسی، پنج هزار و 500 نسخه کتاب عربی و بیش از 600 نسخه کتاب به زبان‌های دیگر خریداری شده است.
 
اختری طوسی با بيان اينکه يکی از وظايف اداره خدمات کتابداری، توزيع و تحويل منابع چاپی و شنيداری - ديداری به بخش‌های مختلف سازمان است، توضيح داد: در این شش ماه، حدود 78 هزار و 500 نسخه کتاب، تحويل تالارها و کتابخانه‌های مختلف سازمان در مشهد و شهرستان‌ها شده که از اين ميان، بيش از 43 هزار و 800 نسخه به بخش‌های مختلف کتابخانی مرکزی، بیش از 16 هزار و 500 نسخه به کتابخانه‌‌های تخصصی و بیش از 18 هزار نسخه به کتابخانه‌های وابسته به آستان قدس رضوی در مشهد و شهرستان‌ها تحويل داده شده است.
 
رئیس اداره خدمات کتابداری سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان‌ قدس ‌رضوی گفت: از ابتدای سال تاکنون، حدود سه هزار منبع شنيداری - ديداری و بیش از 527 هزار کتاب الکترونیک از طریق خریداری، به سازمان کتابخانه‌ها افزوده شده که با توجه به نیاز بخش‌های مختلف این مجموعه، در تالارها و کتابخانه‌های مختلف آستان قدس رضوی در مشهد و شهرستان‌ها توزیع شده است.
 
وی همچنین گفت: از میان منابعی که به تازگی جذب این مجموعه شده، بیش از 89 هزار نسخه از منابع چاپی و حدود پنج هزار منابع شنیداری - دیداری در سامانه‌های جستجو وارد شده و در دفاتر سازمان نیز ثبت شده است.
 
ده‌ها کتابخانه تخصصی در ذیل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان‌ قدس ‌رضوی دایر شده که محل نگهداری آثار ارزشمندی اعم از نسخه‌های نفیس خطی و چاپ سنگی و سربی در زمینه‌های مختلف، مرقعات، دست‌نوسته‌ها، جزوات و قرآن‌های خطی، اسناد دیداری و شنیداری، نفایس مطبوعاتی، کتاب‌های الکترونیکی و منابع نفیس لاتین است و بسیاری از آثار این مجموعه نیز اهدایی است.

در این زمینه، مجموعه ارزشمندی شامل بیش از 400 نسخه‌ خطی نفیس در موضوعاتی همچون فقه، نجوم، تفسیر و تاریخ، در سه ماه نخست سال 96، به کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی اهدا شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها