یکشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۰
تدوین نقشه‌نگاره باستان‌شناسی دشت مرودشت

بررسی باستان‌شناختی دشت مرودشت به منظور شناسایی و شناخت کلی توالی گاه‌نگاری و تهیه نقشه باستان‌شناسی دشت مرودشت، حوزه رودخانه کر و پلوار در استان فارس در حال انجام است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، وحید بارانی، کارشناس گروه باستان‌شناسی پایگاه میراث جهانی و سرپرست هیأت بررسی فارس را  یکی از مهمترین استان‌های ایران از لحاظ مطالعات باستان‌شناسی دانست که تاریخ فعالیت‌های فرهنگی استان در این منطقه از دوره پارینه سنگی میانه تا دوران اسلامی است.

وی گفت: مرودشت یکی از باستانی‌ترین مناطق ایران است که با پیشینه کهن خود در طول تاریخ توجه بسیاری از باستان‌شناسان و دوست‌داران فرهنگ و تمدن ایرانی را به خود معطوف داشته است.

این باستان‌شناس فراوانی نسبی آب رودهای دائمی و وجود خاک حاصلخیز را از عوامل مهم در شکل‌گیری استقرارهای متعدد در این منطقه دانست و افزود: رودهای کر و سیوند را از جمله رودهای مهم در این  شهرستان، عامل‌های بنیادی در ایجاد استقرار گاه‌های مختلف در حوضه خود است.

بارانی اهداف مهم این بررسی باستان شناختی را تهیه نقشه کامل باستان‌شناسی شهرستان مرودشت به منظور تکمیل نقشه باستان‌شناسی کشور  و  بررسی و شناسایی محوطه‌ها در کل شهرستان با توجه به اهمیت حوزه رودخانه کُر و دشت مرودشت از لحاظ باستان شناختی اعلام کرد.

وی تصریح کرد: بنابراین با توجه به اهمیت جلگه مرودشت، بررسی حاضر با رویکردی متفاوت از اقدامات پیشین، سعی برآن دارد تا با تهیه نقشه‌ها و کاربردهای GIS در تحلیل الگوهای استقراری و پراکندگی محوطه‌ها در توالی و گاه‌نگاری این دشت میانکوهی در باستان‌شناسی کمکی شایان کرده تا به شناختی بهتر از محوطه‌ها و بناهای واقع در دشت مورد اشاره بپردازد.

وی گفت: در نتیجه می‌توان پژوهش و تحقیق حاضر را بررسی و شناسایی و شناخت کلی توالی گاه‌نگاری و تهیه نقشه باستان‌شناسی دشت مرودشت و حوزه رودخانه کر و پلوار در استان فارس دانست  که به عنوان یکی از مهمترین کانون‌های اصلی پژوهش‌ها و مطالعات باستان‌شناسی است.

 بررسی باستان‌شناختی دشت مرودشت با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در حال انجام است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها