سه‌شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۱
​سَم شپارد درگذشت

سَم شپارد، نمایشنامه‌نویس و داستان‌نویس آمریکایی، که از او به عنوان یکی از نمایش‌نامه‌نویسان تأثیرگذار معاصر یاد می‌شد در سن ۷۳ سالگی درگذشت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، خانواده‌ی این نمایشنامه‌نویس آمریکایی به رسانه‌ها گفته‌اند او روز پنجشنبه 27 جولای در مزرعه‌اش در کنتاکی در حالی که اعضای خانواده کنارش بوده‌اند درگذشته است.با این حال خبر درگذشت او نیمه‌های شب گذشته در اختیار رسانه‌های آمریکایی قرار گرفته است.
 
به گزارش شبکه‌ی سی‌ان‌ان، علت درگذشت سَم شپارد مشکلات مربوط به بیماری «ای ال اس» که یک نوع بیماری سیستم عصبی است بوده است.
 
این نمایشنامه‌نویس آمریکایی در طول چند دهه فعالیت در زمینه‌های ادبی و هنری توانست حدود ۴۰ نمایشنامه بنویسد که سال ۱۹۷۹ نمایشنامه‌ی معروفش با عنوان «کودک مدفون» برنده جایزه پولیتزر شد. او در نگارش فیلمنامه فیلم معروف «پاریس، تگزاس» ساخته‌ی ویم وندرس نیز که سال ۱۹۸۴ میلادی اکران شده بود همکاری داشت.
 
در ایران مجموعه‌ای از داستان‌های کوتاه او با عنوان «خواب خوب بهشت» با ترجمه‌ی امیرمهدی حقیقت به فارسی منتشر شده است.او همچنین رمان نیز می‌نوشت که رمان «یک طرف» از جمله‌ی آنها بود و اوایل سال جاری میلادی منتشر شده بود.

نمایش‌نامه «خدای دوزخ» با ترجمه‌ی وازریک درساهاکیان و نمایشنامه‌ی «کودک مدفون» با چند ترجمه‌ متفاوت به فارسی منتشر شده‌اند. داریوش مهرجویی و آهو خردمند از جمله مترجمان نمایشنامه‌ی «کودک مدفون» بوده‌اند.از دیگر نمایش‌نامه‌های او که به فارسی ترجمه شده‌اند می‌توان به «نفرین طبقه گرسنه»، «غرب واقعی» و «مادر ایکاروس» اشاره کرد.

سَم شپارد علاوه بر نمایشنامه‌نویسی و فیلمنامه‌نویسی بازیگری نیز می‌کرد. اولین بازی او در فیلم «روزهای بهشتی» ساخته‌ ترنس ملک بود که سال ۱۹۷۸ میلادی اکران شد.

او همچنین سال ۱۹۸۳ میلادی برای بازی در فیلم «رایت استاف» نامزد دریافت جایزه اسکار در نقش مکمل شده بود.این نمایشنامه‌نویس آمریکایی همچنین برای نمایشنامه‌های «حماقت برای عشق» و «غرب واقعی» نیز در دو سال مختلف نامزد جایزه‌ی پولیتزر شده بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها