چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۹
تزوتان تودوروف درگذشت

تزوتان تودوروف، مورخ و فیلسوف بلغاری‌ـ‌فرانسوی سه‌شنبه نوزدهم بهمن در سن 77 سالگی درگذشت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، خانواده‌ی او علت درگذشتش را بیماری عصبی و مغزی اعلام کرده است.شبکه‌ی خبری یورونیوز در گزارشی به نقل از خانواده‌اش گفته است که او در روزهای پایانی عمرش مشغول کار کردن روی کتابی با عنوان «پیروزی هنرمند» بود.
 
این کتاب قرار است در ماه مارس در فرانسه منتشر شود.تودوروف سال ۱۹۳۹ میلادی در سوفیا، پایتخت بلغارستان به دنیا آمد و در ۱۹۶۳ برای فرار از کمونیسم به پاریس مهاجرت کرد و با نانسی هاستون، نويسنده‌ فرانسوی‌‌تبار، ازدواج كرد.
 
او فعاليت ادبي‌اش را با ترجمه‌ی متوني از نويسنده‌هاي فرماليست روس همچون ويكتور اشكلوفسكي و رومن ياكوبسن آغاز کرد و بعدها مجموعه‌ی‌ «بوطيقا» را منتشر كرد.
 
آثار فراوانی از او به فارسی ترجمه شده است که از بین آنها می‌توان به «از ادبیات تا اخلاقیات»، «ادبیات در مخاطره»، «بوطیقای ساختارگرا» و «منطق گفت‌وگوی میخائیل باختین» اشاره کرد.آخرین کتابی که از او در ایران منتشر شد کتاب «ادبیات در مخاطره» بود که نشر ماهی چاپش کرد.
 
تودوروف مهرماه سال ۱۳۸۵ به ایران سفر کرد و در خانه هنرمندان ایران به سخنرانی پرداخت. او جوایزی نیز به دست آورده بود که از بین آنها می‌توان به جایزه‌ی آستوریاس اشاره کرد که سال 2008 میلادی به او اهداء شد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها