جمعه ۱ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۰:۱۰
كودكان نيز جهان‌بيني خود را دارند

حجه‌الاسلام حيدري ابهري، نويسنده كتاب‌هاي ديني كودكان است و تا كنون كتاب‌هاي اعجاز خاك، لبخند ستاره‌ها، زيارت عاشورا در نگاهي ديگر و حكمت‌نامه پارسيان را تأليف كرده و در حال حاضر نيز مجموعه‌ «به من بگو خدا كيست؟» كه مرجعي براي جهان‌بيني كودكان به شمار مي‌رود را زير چاپ دارد.

حجت‌الاسلام غلامرضا حيدري ابهري در رابطه با آخرين اثر خود با عنوان «به من بگو خدا كيست؟» كه در اوايل شهريورماه سال‌جاري روانه بازار نشر مي‌شود به خبرنگار كتاب ايرا‌ن(ايبنا)، گفت: اين مجموعه ده جلدي با نام ديگر «خداشناسي قرآني شكوفه‌ها» براي معرفي خداوند به كودكان و شكل‌دهي به ايدئولوژي آنان نوشته شده‌است. 

وي در خصوص ويژگي‌ بارز اين اثر افزود: ترجمه زير‌نويس اين اثر به زبان انگليسي توسط دكتر محسن‌رضا حيدري موجب گسترش اين نوشتار كه به نوعي جهان‌بيني كودكان نيز محسوب مي‌شود، شده‌است. 

اين نويسنده مباحثي چون؛ تشكر از خدا، دوستي با خدا، گفت‌وگو با خدا، رزاقيت خدا، اصل اثبات خدا و مسايل كلي‌اي كه در ارتباط با خداوند مي‌توان به كودكان آموخت را از عناوين اثر خود عنوان كرد.

حجت‌الاسلام حيدري درباره شيوه مطالعه اين اثر ابراز داشت: اين مجموعه در امتداد آثار قبلي‌ام، طراحي شده و در ابتداي هريك از جلدهاي اين مجموعه نيز توضيحاتي براي والدين و مربيان در زمينه مفاهيم آن جلد آمده‌است.

وي ضمن اشاره به منابع براي شناخت خدا نزد كودكان، گفت‌: مهم‌ترين منبع ما براي شناخت خدا، معرفي‌اي است كه خداوند از خود در قرآن كريم آورده‌است. 

حيدري در ادامه اضافه كرد: با توجه به تجربه من در اثر قبلي‌ام(خداشناسي قرآني كودكان) كه در يك سال شش بار تجديد‌چاپ شد، بايد گفت اين اثر به تنهايي مي‌تواند پاسخ‌گوي كاملي براي پرسش‌هاي ديني كودكان باشد.

اين نويسنده درباره تفاوت ظاهري مفاهيم قرآني در بيان كودكان و تفاسير اظهار داشت: ما چيزي را تغيير نمي‌دهيم. بايد بين تغيير و توضيح تفاوت قائل شويم. ‌ما مصاديق و موارد مفاهيم قرآني را به كودكان نشان مي‌دهيم اين توضيح مفاهيم است نه تغيير آن. وقتي ما براي كودك صحبت مي‌كنيم در آن حقيقت را ساده نمي‌كنيم بلكه ادبيات ساده‌تري را براي بيان مطلب به كار مي‌بريم.

وي درباره بهره‌برداري از منابع تفسيري گفت: وقتي طلبه‌اي سه سال درس تفسير قرآن، يك دوره تفسير الميزان و كتاب‌هاي مهم خداشناسي را مطالعه كرده قطعاً كاري كه عرضه مي‌كند نمي‌تواند به دور از نگاه كارشناسي بزرگان قرآني باشد.

حجت‌الاسلام و المسلمين حيدري كه پيشتر با نوشته‌هاي موزون و شعرگونه آثارش را به رشته تحرير درآورده بود، درباره كتاب‌هايش جديدش اظهار داشت: برخي از مفاهيم را مي‌توان در قالب شعر و به صورت موزون آورد، اما براي برخي از مطالب كه ظرافت زيادي دارند مانند كتاب «به من بگو خدا كيست؟» ناچار شدم از نثر ساده استفاده كنم زيرا اين امكان وجود داشت كه محدوديت‌هاي قالب شعر دستم را ببندد.

وي درباره نگارش براي كودكان گفت: تركيب جمعيتي كشور ما به گونه‌اي است كه ما بايد به اين مقطع سني بيشتر توجه كنيم زيرا نياز بيشتري در اين حوزه احساس مي‌شود. دليل ديگر كمبود تأليفاتي است كه همراه با كارشناسي ديني تدوين شده‌اند.  

ابهري درباره انگيزه نگارش «شكوفه‌هاي قرآني» تاكيد كرد: با توجه به فطرت پاك و دست‌نخورده‌ كودكان و اهميت اصل توحيد از يك سو و گسترش خداشناسي‌هاي وارداتي در بازار ايران از سوي ديگر، لازم بود تا اثري با نگاه شيعي ـ قرآني مبحث خداشناسي را براي كودكان مسلمان تبيين كند.

وي تصريح كرد: هم‌اكنون ترجمه‌هاي زيادي وارد بازار مي‌شود و معني ندارد كه ما كامل‌ترين دين را داشته باشيم و با نگاه ديگران به خدا را ببينيم و بشناسيم.

ابهري افزود: مجموعه خداشناسي نقش خداوند را در زندگي نشان داده‌است اما خداي ترجمه‌اي و وارداتي بيشتر در حد دعاي سفره بوده و تأمين‌كننده خوشبختي كودكان يا بزرگسالان نيست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها