شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۰
علیائی: کریستال‌‌های فوتونی بر پایه علم بومی تالیف شده است/ توجه به واژگان مصوب فرهنگستان زبان و ادب فارسی

سعید علیائی، دانشیار گروه الکترونیک و معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید رجائی، ضمن اشاره به انتشار کتاب «کریستال‌های فوتونی؛ افزاره­ها، نانوساختارها، فیبرها و حسگرها» توجه به واژگان مصوب فرهنگستان زبان و ادب فارسی و بهره‌گیری از تجربیات آزمایشگاهی داخلی را از ویژگی‌های این کتاب برشمرد.

دکتر سعید علیائی، دانشیار گروه الکترونیک و معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) درباره کتاب «کریستال‌های فوتونی؛ افزاره‌ها، نانوساختارها، فیبرها و حسگرها» اظهار کرد: کمتر از 30 سال از معرفی کریستال‌های فوتونی دوبعدی نمی‌گذرد، اما سیر پرشتاب تحولات علمی و جذابیت این حوزه از علم موجب شده تا در همین مدت نیز انواع ساختارهای کریستال فوتونی طراحی، مدل‌سازی، شبیه‌سازی، بهینه‌سازی و ساخته شود، نخستین ساختار کریستال فوتونی دوبعدی در سال 1996 یعنی 20 سال پیش ساخته شد. پیشرفت قابل‌توجه در این حوزه از علم امیدها را برای داشتن سامانه‌های تمام نوری و جایگزینی الکترون با فوتون تقویت کرده است.
 
وی افزود: با توجه به ضرورت پرداختن به این حوزه از علم، کتاب کریستال‌های فوتونی تالیف شده است. علاوه‌ بر مرور مفاهیم و کلیات کریستال‌های فوتونی شرح مختصری از فیبرها و موج‌برها، افزاره‌ها و نانوساختارهای کریستال فوتونی نیز ارائه شده است. حسگرهای کریستال فوتونی عمده مباحث این کتاب را تشکیل می‌دهد که حاصل چند سال تدریس و پژوهش در آزمایشگاه تحقیقاتی نانوفوتونیک و اپتوالکترونیک (NORLab) است.
 
علیائی ادامه داد: کتاب حاصل فعالیت جمعی از پژوهشگران با همکاری مهندس احمد محب­زاده بهابادی است. کتاب کریستال‌های فوتونی ادامه چاپ منابع «مقدمه‌ای بر فوتونیک» و «مهندسی لیزر و مخابرات نوری فضای آزاد» است. مقدمه این کتاب به قلم دکتر نصرت­‌الله گران‌پایه، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیر تحریر شده است. ویراستاری علمی این کتاب نیز به همت وی صورت گرفته است.
 
دانشیار دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی گفت: کتاب در 11 فصل تدوین شده و دو فصل ابتدایی به معرفی  مشخصه‏‌ها، و روش‌‏های تحلیل کریستال‌‏های فوتونی اشاره دارد. افزاره‌‏های کریستال فوتونی مانند فیبرهای کریستال فوتونی هسته هوا و هسته جامد، حسگرهای کریستال فوتونی زیستی، فشار، جابه‌جایی، و گاز مبتنی بر کریستال‌‏های فوتونی و تشدیدگرهای کریستال فوتونی طراحی و تحلیل در سومین فصل کتاب بررسی شده‌اند. بخش کاربردی این کتاب نیز نتیجه پژوهش‌های مولف کتاب در حوزه مباحث تئوری است. تلاش کردم تا از واژه‌‏های فارسی مصوب فرهنگستان زبان و ادب فارسی استفاده کنم. دانش‌پژوهان همه مقاطع تحصیلی مخاطب این کتاب هستند.

 کتاب «کریستال‌های فوتونی؛ افزاره‌ها، نانوساختارها، فیبرها و حسگرها» با شمارگان یک‌هزار نسخه در 264 صفحه، به بهای 15 هزار تومان از سوی انتشارات دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها