یکشنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰
​محمدرضا یوسفی با داستان‌هایی از نوجوانان سراسر ایران به بازار نشر آمد

محمدرضا یوسفی، نویسنده و منتقد ادبی، از انتشار چهار رمان جدید برای نوجوانان با عنوان‌های «قصه کوچ»، «نازگل»، «مانا» و «آیدا دختر ماه» خبر داد و گفت که این آثار به تازگی از سوی ویژه نشر منتشر شده است.

محمدرضا یوسفی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) از انتشار چهار رمان جدید با عنوان‌های «قصه کوچ»، «نازگل»، «مانا» و «آیدا دختر ماه» خبر داد و گفت: این آثار به تازگی از سوی ویژه نشر برای نوجوانان منتشر شده است.
 
وی به ارائه توضیحاتی درباره این آثار پرداخت و گفت: «قصه کوچ» سرگذشت نوجوانی را بیان می‌کند در یک ایل زندگی می‌کند. در این کتاب جریان کوچ مدرن این قبیله بیان می‌شود که اهالی ایل را با اتوبوس به شهر مورد نظر می‌فرستند و گله به همراه چوپان به صورت پیاده حرکت می‌کند. اما چون پدر این نوجوان مریض است مجبور است خودش همراه گله و چوپان برود و در جریان این سفر پرفراز و نشیب از ییلاق به قشلاق، با مسائلی که امروزه کوچ‌نشینان با آن مواجه‌اند روبه‌رو می‌شود.
 
یوسفی درباره کتاب «نازگل» نیز گفت: این رمان هم سرگذشت دختری 15 ساله در بلوچستان را بیان می‌کند که به اجبار او را به همسری پیرمردی درمی‌آورند و او از شدت غم و ناراحتی دچار غمباد می‌شود و توانایی حرف زدنش را از دست می‌دهد و پیرمرد تصمیم می‌گیرد او را برای درمان نزد پزشک ببرد.
 
به گفته این نویسنده ادبیات کودک و نوجوان، رمان «آیدا در ماه» نیز سرگذشت دختربچه‌ای را بیان می‌کند که در قبیله‌ای در عشایر لر به‌دنیا می‌آید و به دلیل اینکه بسیار زیباست و خانواده‌اش برای جلوگیری از چشم‌زخم نام بدی با عنوان «تاپاله» بر او می‌گذارند و این دختر به خاطر این نام دچار مشکل می‌شود.
 
وی درباره رمان «مانا» نیز توضیح داد: این رمان حاوی دو بخش است که در دل هم آمده است. یک بخش آن ماجرای پسر نوجوانی را بیان می‌کند که مسئول کتابخانه‌ای در شهرکی اطراف تهران است. او دلبسته دختر نوجوانی به نام «مانا» می‌شود اما نمی‌داند که چگونه باید این حس را به او ابراز کند و بخش دیگر آن نویسنده‌ای را توصیف می‌کند که می‌خواهد به نوجوانان آموزش نویسندگی دهد و از آنها می‌خواهد داستان «مانا» را بنویسند. نوجوانان ضمن خواندن این کتاب با اصول نویسندگی هم آشنا می‌شوند.
 
یوسفی درباره آثار در دست تالیفش نیز گفت: در حال حاضر مشغول نوشتن جلد 57 رمان‌های شاهنامه برای نوجوانان هستم و به بازآفرینی سرگذشت «انوشیروان» می‌پردازم. همچنین در حال نوشتن رمانی فانتزی و سرگرم‌کننده برای نوجوانان هستم که ماجرای نوجوانی را بیان می‌کند که می‌خواهد همه هنرهای ایران را بشناسد.
 
این نویسنده کودک و نوجوان در پایان اظهار کرد: هنوز اسمی برای این رمان درنظر نگرفته‌ام اما احتمالا آن را برای چاپ به انتشارات علمی‌فرهنگی تحویل دهم.
 
محمدرضا يوسفی نويسنده كتاب‌های كودكان و نوجوانان، متولد 1332 در همدان است. وی دانش‌آموخته تاريخ است و نخستين كتابش با نام «سال تحويل شد» را در سال 1357 منتشر كرد. وی آثار زيادی از ادبیات کهن فارسی را برای كودكان و نوجوانان بازنویسی و باز آفرینی کرده كه «افسانه شیر سپیدیال»، «افسانه‌ بلیناس جادوگر» و «افسانه‌ شیرین کارنامه‌ اردشیر بابکان» برخی از آن‌ها هستند. يوسفی كه پيش از اين برای نگارش كتاب‌های «حسنی به مكتب نمی‌رفت» و «ستاره‌ای به نام غول» برنده ديپلم افتخار دفتر بين‌المللی كتاب برای نسل جوان شده، در فستيوال بين‌المللی ادبی برلين نيز به ‌عنوان نويسنده‌ برگزيده‌ ايرانی حضور داشته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها