شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۸
​امیر عشیری، از پایه‌گذاران ادبیات پلیسی ایران درگذشت/ مراسم بزرگداشت «الکساندر دوما»ی ایران دوشنبه برگزار می‌شود

امیر عشیری نویسنده مطرح کشورمان و از پایه‌گذاران ادبیات پلیسی پنجشنبه ۲۷ خردادماه بر اثر ایست قلبی درگذشت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، امیر عشیری نویسنده مطرح کشورمان و از پایه‌گذاران ادبیات پلیسی پنجشنبه ۲۷ خردادماه درگذشت و روز جمعه در بهشت‌زهرا به خاک سپرده شد. امیر عشیری حدود دو ماه پیش در پی زمین خوردن دچار شکستگی پا شده و تحت عمل جراحی قرار گرفت اما به دلیل وخامت حالش دوباره جراحی شد و پنجشنبه به دلیل ایست قلبی از دنیا رفت. 

امیر عشیری‌، نویسنده داستان‌های پلیسی در سال ۱۳۰۳ متولد شد. وی یکی از نخستین پایه‌گذاران ادبیات پلیسی در ایران است. او همچنین در موضوعات تاریخی نیز می‌نوشت. امیر عشیری گاهی هم‌زمان در دو، سه مجله پاورقی‌های شبه جنایی - پلیسی و جاسوسی منتشر می‌کرد و طرفداران خاص خود را داشت. نخستین اثر او در سال ۱۳۲۸ در مجله «آسیای جوان» چاپ شد. او همچنین در اطلاعات هفتگی و تهران مصور نیز می‌نوشت.

محمدعلی جمالزاده، پس از خواندن کتاب «سیاه‌خان» او، آنچنان شیفته قلمش شد که او را «الکساندر دوما»ی ایران نامید.

عشیری بیش از ۵۰ عنوان داستان نوشته‌است که از آن میان می‌توان به «اعدام یک جوان ایرانی در آلمان»، «جای پای شیطان»، «تصویر قاتل»، «سیاه‌خان»، «معبد عاج»، «پرتگاه»، «چکمه زرد»، «عقاب الموت»، «دیوار اقیانوس»، «آخرین طناب» و «رد پای یک زن» اشاره کرد.
 
مراسم ترحیم امیر عشیری قرار است از ساعت ۱۴ و ۳۰ دقیقه تا ۱۶ روز دوشنبه ۳۱ خردادماه در مسجد حجت بن الحسن العسکری (عج) واقع در خیابان سهروردی شمالی برگزار شود.

 


 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها