چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۵
ضرب‌المثل‌های ترکی روستای گریوان و شهرستان بجنورد گردآوری شدند

کتاب «تمثیل و مثل: کنایات و مثل‌های ترکی خراسانی: آتابابا سوزلری خوراسان تورکجه سینده» منتشر شد. در این اثر، ضرب‌المثل‌های ترکی رایج و متداول روستای گریوان و شهرستان بجنورد ارائه شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، انتشارات بخشایش به‌تازگی کتاب «تمثیل و مثل: کنایات و مثل‌های ترکی خراسانی: آتابابا سوزلری خوراسان تورکجه سینده» نوشته اسماعیل سالاریان را راهی بازار نشر کرده است.
 
در مقدمه این اثر می‌‌خوانیم: «هر قوم و ملتی به درجه فهم و ذوق و سلیقه و تاریخ خویش ضرب‌المثل‌هایی دارد، ترکان خراسان هم یکی از پیشگامان این رشته بوده‌اند. متأسفانه بخش اعظم این ضرب‌المثل‌ها در اثر کم‌توجهی و سهل‌انگاری به رشته تحریر درنیامده و در نتیجه قسمت مهمی از آن به کلی از خاطره‌ها فراموش و محو شده است. بقیه اندک نیز که سینه به سینه و به طور شفاهی به نسل حاضر رسیده به صورت جامع نوشته و مدون نگردیده است.
 
لذا بر آن شدیم که لااقل ضرب‌المثل‌های ترکی رایج و متداول زادگاهمان روستای گریوان را که در حومه شهرستان بجنورد و در استان خراسان شمالی واقع شده است، آنچه را که بزرگان و اشخاص محلی شنیده‌ایم، یادداشت و با نمونه‌هایی از ضرب‌المثل‌ ترکی دیگر شهرهای استان خراسان بزرگ تحقیق و گردآوری و مجموعه تمثیلات این کتاب را بر اساس حروف الفبا تنظیم و تدوین نماییم.»
 
همچنین در بخش مقدمه این اثر چنین بیان شده است: «اگرچه شماره مثل‌ها قریب به 1800 رسیده ولی اکثر مثل‌هایی وجود دارند که در این دفتر نیامده است و نیاز به تحقیق و تدوین فرهیختگان هر محل در نقاط مختلف خراسان بزرگ دارد.»
 
نویسنده در کتاب «تمثیل و مثل: کنایات و مثل‌های ترکی خراسانی: آتابابا سوزلری خوراسان تورکجه سینده» نگاهی به ترکی خراسانی و لهجه‌های ترکی خراسانی داشته است و در بخش پنجم، ادبیات ترکی خراسانی را بررسی کرده است. همچنین در بخش ششم، ویژگی‌‌های ضرب‌المثل‌های ترکی خراسان را بیان و در نهایت، توضیحاتی درباره آنها ارائه کرده است.
 
از میان مثل‌های ارائه شده در این اثر می‌توان به نمونه‌هایی مانند «آج قارینیم، دینج قولاغیم»، «آغزی بار دیلی یوخ»، «ال ایاغینی ییغیشدیرماق»، «ایاق، آیاق نردیوانا چیخارلان» و «الله بوغدانیندا اراسیندا خط قویوب» اشاره کرد.
 
چاپ نخست کتاب «تمثیل و مثل: کنایات و مثل‌های ترکی خراسانی: آتابابا سوزلری خوراسان تورکجه سینده» اثر اسماعیل سالاریان، با شمارگان 1000 جلد، 432 صفحه و به بهای 220 هزار ریال از سوی انتشارات بخشایش قم راهی بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها