شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰
دانشگاه تهران «عناصر سازه‌ای برای معماران» گلابچی را منتشر کرد

محمود گلابچی، چهره‌‌ ماندگار جمهوری اسلامی ایران در شاخه معماری و مهندسی راه و ساختمان از انتشار کتاب «عناصر سازه‌ای برای معماران» از سوی انتشارات دانشگاه تهران خبر داد.

دکتر محمود گلابچی، چهره‌‌ ماندگار جمهوری اسلامی ایران در شاخه معماری و مهندسی راه و ساختمان در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) درباره انتشار تازه‌‌ترین کتاب خود اظهار کرد: کتاب «عناصر سازه‌ای برای معماران» در 12 فصل از سوی انتشارات دانشگاه تهران منتشر شده که حاصل همکاری مشترک من و مهندس مجتبی امیری است.
 
وی درباره محتوای این کتاب افزود: مطالعات دقیق و بررسی‌های علمی نشان داده است که برای دستیابی به کیفیت‌ مطلوب در یک اثر معماری، طراح باید درباره عناصر سازه‌ای آگاهی کامل داشته باشد. لازمه این امر قابلیت تصور یک ساختمان به‌عنوان ترکیبی از معماری و سازه است؛ مهارتی که به آگاهی از رفتارهای سازه‌ای و توانایی تمایز بین عناصر سازه‌ای و غیرسازه‌ای یک ساختمان بستگی دارد؛ بنابراین کتاب «عناصر سازه‌ای برای معماران» پاسخ به چنین نیازی است.
 
گلابچی گفت: هر فصل کتاب، شامل معرفی متداول‌ترین عناصر سازه‌ای در ساختمان‌ها با استفاده از تصاویر و اشکال متعدد است. فصل نخست با عنوان «کلیات» با پنج زیربخش شامل تعریف سازه طراحی سازه‌ای، تشابه در طبیعت، بارهای وارد بر سازه‌ها، الزامات عملکردی اصلی و موضوعات معماری تدوین شده است.

وی افزود: فصل دوم به مفاهیم اساسی سازه پرداخته است. موضوعاتی مانند نیرو و ویژگی‌های آن، اجسام صلب، نیروهای داخلی و خارجی، گشتاور نیرو، کشش، فشار، برش، خمش، کمانش، تنش، تغییرشکل و کرنش، تمرکز تنش، بارها و مفهوم بارگذاری در این فصل بحث شده است. فصل سوم به مبحث «پی» اختصاص یافته و بعد از مقدمه و الزامات عملکردی، به تشریح انواع آن اشاره شده و در انتها «پی روی سطح شیبدار» تشریح شده است.  

این استاد دانشگاه‌‌های ایران ادامه داد: یکی از مهم‌ترین عناصر سازه‌ای انواع ساختمان‌ها یعنی ستون در چهارمین فصل کتاب مطرح شده است. بررسی ستون‌های کوتاه و بلند، مهاربند جانبی‌ میانی ستون، مهاربند کششی ستون، مصالح و مقاطع مختلف ستون‌ها، اشکال مناسب ستون مباحث این فصل هستند. مسائل زیبایی‌شناسی ستون در معماری نیز در انتهای این فصل ارائه شده است. «دیوار» به‌عنوان پنجمین فصل کتاب شامل معرفی انواع مختلف دیوارهای سازه‌ای است. دیوار باربر، دیوارهای بتنی، دیوارهای مصالح بنایی، دیوارهای ستونکی قاب‌بندی‌شده، دیوار برشی، دیوار برشی لوله‌ای، دیوار حائل و دیوار «پی» از جمله دیوارهای معرفی شده در این فصل هستند.
 
پایه‌گذار تخصص سازه در معماری و تکنولوژی معماری در ایران اظهار کرد: «تیر» به‌عنوان یکی دیگر از عناصر سازه‌ای مهم ساختمان‌ها در ششمین فصل کتاب مطرح شده و بعد از مقدمه و طبقه‌بندی تیرها و بارها، مباحثی چون تنش‌های خمشی و برشی تیر، نیروی برشی و گشتاور خمشی، تغییرشکل تیر، مصالح و مقاطع مختلف تیر و مسائل زیبایی‌شناسی تشریح شده‌ است. فصل هفتم یعنی «خرپا» شامل مباحثی مانند تعریف خرپا، پایداری و تعیین‌پذیری، تجزیه و تحلیل نیرو با روش گره، روش مقاطع، اعضای کششی قطری، انواع خرپا و کاربرد خرپا است.

گلابچی افزود: «قوس‌ها» در هشتمین فصل کتاب مطرح شده است. این فصل همچنین شرحی از انواع قوس‌های ثابت، دومفصلی، سه‌مفصلی و اجرای آن است.  فصل نهم با عنوان «قاب» به موضوعاتی مانند قاب یا سازه تیر و ستونی، رفتار قاب تحت بارگذاری، قاب صلب و مهاربندی‌شده و مهاربندی افقی اختصاص دارد.
 
وی گفت: «کف» عنوان دهمین فصل کتاب است که شامل معرفی انواع سیستم‌های افقی است. عنصر سازه‌ای کابل در یازدهمین فصل تشریح شده است. ویژگی‌ها و هندسه کابل، عناصر اصلی و کاربردهای اصلی کابل از جمله موضوعات این فصل است. معرفی انواع سقف‌ها از قبیل بام تخت، شیبدار، منحنی، ورق تاشده، پوسته‌ای در فصل دوازدهم آمده است.
 
این استاد دانشگاه ادامه داد: مخاطبان این کتاب معماران، مهندسان و طراحان هستند علاوه‌ بر این دانشجویان و فارغ‌التحصیلان گرایش‌های مختلف معماری، مهندسی عمران، مدیریت پروژه و سایر رشته‌های طراحی نیز به‌عنوان مخاطبان این کتاب تعریف می‌شوند. در هر فصل نمونه‌های عملی از جزئیات در پروژه‌هايی معرفی شده‌اند تا طراحان، معماران و مهندسان با نمونه‌های عينی و زمينه‌های کاربردی مباحث کتاب آشنا شوند.

کتاب «عناصر سازه‌ای برای معماران» به‌عنوان منبع درسی در رشته‏‌های معماری، مهندسی ساختمان و سایر رشته‌های مرتبط با طراحی قابل ارائه است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها